
229

Propaganda War During the Peak  
of the Enosis Campaign:  
The Case of the English Edition of Halkin Sesi 

Nikolaos Stelgias,1 Magdalene Antreou2

Abstract

During the second half of the 1950s, the Greek Cypriot leadership, the British colonial 
administration and the Turkish Cypriot community contested for the right to decide 
the future of the island. The local press had a unique role in this political battle as a 
medium for the unleashing of a fierce ‘propaganda war’. The British administration 
propagated its messages to the public through the local English-language press, while 
the Turkish Cypriot community took part in this ‘propaganda war’ through the short-
lived ‘English Edition of the Halkın Sesi’, which is the object of this study. The study, 
which relies on archival material, finds that the second largest community of the 
island was not a reactionary element in Cyprus’ political field. With innovations, such 
as the English-language version of a propagandist newspaper, the Turkish Cypriot 
community emerged as a vital player in the field of the Cyprus Problem.

Keywords: Cyprus Problem, propaganda, Turkish Cypriots, Halkın Sesi,  

English language press 

Introduction: Propaganda war in Cyprus’ English-language press  
during the peak of the Enosis campaign

We have decided to publish an English edition of Halkın Sesi after serious con-
sideration. The object of this English edition is to state and restate the Turkish 
point of view on Cyprus and counter fight the prolific Greek propaganda, which is 
based on falsehoods or sentiment. We feel that it is high time the English-speak-
ing world has a serious look at the other side of the Cyprus coin, a side, which in 
modesty and due to lack of means has not been sufficiently stated so far3.

1	 Nikolaos Stelgias, PhD, Historian, Researcher, and Political Scientist, Journalist in Kathimerini Cyprus.
2	 Magdalene Antreou, PhD, Historian and Researcher, Research Fellow at the Bank of Cyprus Cultur-

al Foundation.
3	 ‘Why This English Edition?’, Weekly English Edition of Halkin Sesi, 9 July 1956.



230

The Cyprus Review Vol. 31(2) 

The abovementioned article was published in the first issue of Cyprus’ new 
English-language newspaper only a few months after the commencement of EOKA’s 
armed action. Whilst the Greek Cypriot community’s quest for union (Enosis) with 
Greece amplified, the Turkish Cypriot leadership decided to initiate the publication 
of the English version of the well-known Turkish Cypriot newspaper, ‘Halkın Sesi’, 
who also fell victim to censorship and was suspended from January 21 until April 
19434.

The proprietor and editor of the four-page ‘Weekly English Edition of the 
Halkın Sesi’ was the leader of the Turkish Cypriot community, Dr Fazıl Küçük. 
The new edition had as a primary objective to propagate the thesis of the Turkish 
Cypriot leadership regarding the Cyprus Issue. The Greek Cypriot side, the British 
administration of Cyprus and the international community, were meant to be the 
recipients of the newspaper’s messages. The newspaper published original articles, 
as well as articles discussing the Cyprus Issue, which were previously published 
in the Turkish press. The Turkish Cypriot newspaper began its journey on 9 July 
1956. The last issue available to us dates back to 31 December 1956.

During the Cold War period of propaganda wars, the ‘Weekly English Edition 
of the Halkın Sesi’ was one of the few platforms available to the Turkish Cypriot 
community for voicing its aspirations. Contemporary studies relate the ‘art of 
propaganda’ with the art of persuasion and rhetoric, which lay at the epicentre 
of ancient Greek philosophy. According to Soules, the rhetoric is ‘The art of 
communicating effectively and persuasively in a particular context’5. In addition, 
the successful practice of rhetoric depends on ‘the faculty of observing in any 
given case the available means of persuasion’6. As Soules argues, the rhetoric is 
‘Moving toward propaganda when it is consciously misleading or exploits beliefs, 
values and attitudes for the propagandist’s benefit’7. In accordance with this 
remark, Sophocleous stresses that ‘the technique of propaganda is based on the 
successful combination of psychological and sociological principles and methods 
with the practical art of the capture, preparation and transmission of the message 
to the target. Its success is based on the observance of the basic principles of the 

4	 A. Sophocleous, Press Censorship in Cyprus during British rule (1878-1960) (Nicosia: En Typois, 
2014) (in Greek), p. 187.

5	 Marshall Soules, Media, Persuasion and Propaganda, (Edinburgh: Edinburgh University Press, 
2015) p. 3.

6	 Ibid, p. 3.
7	 Ibid, p. 3,4.



231

Propaganda War During the Peak of the Enosis Campaign: The Case of Halkin Sesi

communication’8. Furthermore, according to Sophocleous, ‘before proceeding with 
the selection of the instruments to be used (...) the propagandist must focus on 
a series of actions. After deciding on the objectives, proceeds to the selection of 
material, which will cause the appropriate reactions. (...) The next concern of the 
propagandist is the choice of the most appropriate means to convey the message to 
the target’9. 

In this context, the art of the propaganda according to Paddock ‘aims to win the 
compliance of its mass audience and mobilise it to act, or not act in the propagandist’s 
interests’ with the help of primary communication channels, such as newspapers. 
Paddock mentions that ‘newspapers shape stories for their audience with the intent 
of presenting a certain view (and) that even publicity is a form, albeit somewhat 
milder, of propaganda’10. ‘Using language that the reader can understand, but also 
arguing from a perspective toward which the reader will also be ‘sympathetic’, the 
newspapers seek to ‘present the information that they had and were permitted to 
print’11. 

If the prelude of the French Revolution and the period that followed the 
nineteenth century were the starting point of the propaganda wars, in which the 
newspaper played a leading role, then the ‘two world wars demonstrated the 
power of propaganda’12. Moreover, the post-1945 period witnessed the widespread 
utilisation of the lessons drawn from the wartime experience13. Regarding the 
British media, Jenks argues that the ‘legacy of total war and the exigencies of Cold 
War - particularly propaganda - kept the British media tightly self-disciplined when 
it came to the Soviet Union and Communism’14 According to Jenks:

Two world wars and an international depression had eroded Britain’s ability to 
project power, but the global media system it had built in the nineteenth cen-
tury and the propaganda expertise it had homed in the two world wars gave it 

8	 A. Sophocleous, Introduction to Communication, Persuasion, Propaganda (Nicosia: Nikoklis, 
1999) (in Greek), p. 21. The translations belong to the authors.

9	 Ibid, p. 26-27.
10	 Troy R. E. Paddock, ed., A Call to Arms: Propaganda, Public Opinion and Newspapers in the Great 

War. (Westport, Connecticut: Praeger Publishers, 2004), p. 8.
11	 Ibid, p. 9.
12	 Nicholas John Cull, David Holbrook Culbert, and David Welch, Propaganda and Mass Persuasion: 

A Historical Encyclopedia, 1500 to the present. (Santa Barbara-California: ABC-CLIO, 2003), p. 18.
13	 Ibid, p. 18.
14	 John Jenks, British Propaganda and News Media in the Cold War, (Edinburgh: Edinburgh Univer-

sity Press, 2006), p.2.



232

The Cyprus Review Vol. 31(2) 

inordinate influence over global news media discourse. After 1945, the British 
government sought to use this influence and expertise, often in conjunction 
with the newly arrived Americans, to defend its still extensive strategic inter-
ests. The British preferred private entities such as Reuters, but increasingly 
turned to the quasi-official BBC and British Council and fact-based propagan-
da-overt, covert and mixed-both to supplement the increasingly anemic private 
news sector and to keep up with the burgeoning American and Soviet prop-
aganda machines. The successful exercise of this system-private, public and 
subsidised-in the Cold War strengthened it and thus helped Britain preserve 
inordinate prestige, power and influence in the global media15.

In the case of Cyprus and the local English-language press, we found the 
government deeply involved in the news and information business. According to 
Stubbs and Taşeli the popular press in Cyprus was a constant source of frustration 
for the British. This led to the consistent suppress of newspapers when the ‘tensions 
between colonizers and colonized came to surface’16. The ultimate aim of the local 
authorities was to bolster the British influence in the political and diplomatic field 
of the Cyprus Issue. As in other parts of the world, the Cyprus media consensus 
and the government manipulation operated through the revision of the English-
language media’s common view of the world situation and the Cyprus Issue. 

The purpose of this paper is a thorough analysis of the Turkish Cypriot English-
language newspaper ‘Weekly English Edition of the Halkın Sesi’ during the first 
period of EOKA’s armed action. Furthermore, with the ultimate aim of enriching the 
study and framing it with the available archival material of other English-language 
newspapers published during the same period, we have studied the publications of 
two local English-language newspapers, ‘Times of Cyprus’ and the ‘Cyprus Mail’. 
According to Sophocleous, during the period ‘after the outbreak of the EOKA’s 
liberation struggle on 1 April 1955, the English (authorities) introduced a state of 
emergency and martial law. From the 5 May 1955, the Governor had the power to 
impose a curfew on the inhabitants based on a relative law. Journalists had to carry 
out their mission with special identity cards’17. The local press reacted towards 
many of the measures taken by the Government, which had activated its own 

15	 John Jenks, British Propaganda and News Media in the Cold War, p.2.
16	 Jonathan Stubbs, Bahar Taşeli, (2014) ‘Newspapers, Nationalism and Empire’, Media History, 

Vol.20, No.3, p286
17	 A. Sophocleous, Press Censorship in Cyprus during British rule (1878-1960) (Nicosia: En Typois, 

2014) (in Greek), p. 187. 



233

Propaganda War During the Peak of the Enosis Campaign: The Case of Halkin Sesi

‘propaganda mechanism’ and imposed ‘censorship on the press and all information 
and communication means in general’18.

Regarding this period, Sophocleous underlines that: 

During the EOKA struggle (...) Cypriot journalists were cautious and self-aware 
because of strict censorship and emergency situations. They simply described 
the facts without commenting (...). It is worth mentioning that several journal-
ists were simultaneously members of EOKA (...). Because the English signif-
icantly limited the sources of information that reached Cyprus regarding the 
activities of EOKA, Cypriot journalists had as basic sources of information the 
radio stations of Athens and Cairo19. 

In this period of tremendous turmoil, ‘the English-speaking newspapers ‘Cyprus 
Mail’ and ‘Times of Cyprus’ were circulating in Cyprus. (...) The English-language 
Cypriot newspaper ‘Cyprus Mail’ (...) was not characterised by its support in the 
struggle of EOKA (...)’20. The ‘Cyprus Mail’ was published for the first time in 1945. 
The newspaper had a conservative outlook and was unsympathetic towards the 
Greek Cypriot’s national aspirations. The ‘Cyprus Mail’ was considered the main 
rival of the ‘Times of Cyprus’ which is the second newspaper we will study.  

The ‘Times of Cyprus’ was a weekly newspaper first published in May 1880 by 
Edward Henry Vizetely, a well-known journalist and author. In its first period, the 
newspaper had a liberal outlook and was in favour of the British annexation of Cyprus. 
The ‘Times of Cyprus’ has had a long history of demanding the implementation of 
the freedom of press principle. Regarding the role of the newspaper in the period 
that the present study focuses, Sophocleous emphasises that: 

During the EOKA struggle, the trial of the English language newspaper ‘Times 
of Cyprus’, which was accused of supporting through its articles the EOKA 
struggle and the exiled Archbishop Makarios, was historic. The director of the 
newspaper, Charles Foley, was in danger of being sentenced to many years in 
prison. (...) Behind the publication of the English-speaking newspaper ‘Times 
of Cyprus’, which was very successful and had a great circulation, was Arch-
bishop Makarios III (...)21. 

18	 A. Sophocleous, Press Censorship in Cyprus during British rule, pp.160-62.
19	 Ibid, p. 166.
20	 Ibid, p. 200.
21	 Ibid, p. 170.



234

The Cyprus Review Vol. 31(2) 

The ‘Times of Cyprus’ which defended the freedoms of speech and press was 
targeted by both the British authorities22 and the ‘Weekly English Edition of the 
Halkın Sesi’. The Turkish Cypriot newspaper opposed to many of the articles 
published by the ‘Times of Cyprus’ and argued that its own publication was a 
response to these positions and to the instruments that professed them. As we 
will see below the English-language Turkish Cypriot newspaper disagreed mainly 
on how to deal with the EOKA and the content of the final solution of the Cyprus 
problem. 

This paper, by analysing the rich archive material of the three abovementioned 
newspapers, attempts to provide answers to several important questions such as 
who was the common enemy in the eyes of the said newspapers and what was 
their approach? What were the stakes, according to the British authorities’ and the 
Turkish Cypriot leadership’s approach? How were those stakes discussed in the 
newspapers’ articles? How did the newspapers respond towards the said enemy? 
How did they cover the bloody conflicts of the 1950s? What was their approach 
towards the measures taken by the local government? The answers to these 
questions, intent to add to the existing knowledge of the history of contemporary 
Cypriot journalism and contribute to Cyprus’s modern political and diplomatic 
history.

The ‘Enemies’: The ‘Terrorists’ and the ‘Reds’ 

On 1 April 1955, Cyprus lived one of its most important moments in history 
when the organisation ‘EOKA (Εθνική Οργάνωση Κυπρίων Αγωνιστών)’ started 
its armed operations against the British local authorities with the ultimate goal of 
annexing Cyprus to Greece.23 

Since the beginning of the armed conflict, Cyprus’ English-language press 
described EOKA as an organisation which was willing to use ‘terrorist’ practises 

22	 Ibid, p. 171.
23	 David French, Fighting EOKA: The British Counter-Insurgency Campaign on Cyprus 1955-1959, 

(Oxford: Oxford University Press, 2015); Alexis Heraclides, 'The Cyprus Problem', The Cyprus Review, 
Vol. 16, No. 2, 2004; George Hill, A History of Cyprus, Vol. 3, (Cambridge: Cambridge University Press, 
2010); Christopher Hitchens, Hostage to History: Cyprus from the Ottomans to Kissinger, (London: 
Verso, 1997); James Ker-Lindsay, The Cyprus Problem: What Everyone Needs to Know, (Oxford: Ox-
ford University Press, 2011); William Mallinson and Bill Mallinson, Cyprus: A Modern History, (Lon-
don-New York: I.B. Tauris, 2005); Yiannis Papadakis, Nicos Peristianis, and Gisela Welz, eds, Divided 
Cyprus: Modernity, History, and an Island in Conflict, (Bloomington and Indianapolis: Indiana Uni-
versity Press, 2006).



235

Propaganda War During the Peak of the Enosis Campaign: The Case of Halkin Sesi

in its effort to achieve its goal and promote the unification of Cyprus with Greece. 
Moreover, the Turkish Cypriot press in its entirety shared the same opinion,24 whilst 
for some of the Greek Cypriot newspapers the Turkish Cypriots were the ‘raging 
mob’ causing the disturbances25. In this context, EOKA was the first common 
enemy for all three English-language newspapers published in Cyprus during the 
1950s. A couple of months before the first issue of the ‘Weekly English Edition of 
the Halkın Sesi’, ‘Cyprus Mail’ argued that EOKA consisted of a group of ‘terrorists’ 
who did not hesitate to attack even children:

With Nicosia bars and clubs enjoying a sudden spell of normality and many 
troops in the town, two homemade bombs were hurled in British-frequented 
bars last night. In one, only the pavement suffered. In the other, two young 
boys whose only offence was the attempt to sell flowers to the troops narrowly 
escaped their lives26.

According to the English-language press, the Greek Cypriot leadership’s stance 
towards EOKA’s violence was problematic. Specifically, in October 1956 the ‘Cyprus 
Mail’ published the Archbishop’s comments regarding EOKA and pointed out his 
refusal to distance himself from its actions.:

Answering the question ‘Would you condemn violence’ the Archbishop said ‘I 
have never advised violence. British policy is entirely responsible for the use of 
the violence’. Pressed to say why he did not denounce the violence the Arch-
bishop said: ‘I do not see any practical result out of my denunciation’.27.  

In this context, the English-language press applied sharp criticism towards 
the Greek Cypriot leadership during the period in question. Furthermore, when 
discussing EOKA’s operations, the newspapers raised moral issues by focusing on 
the suffering of the ordinary citizens of Cyprus28. 

24	 Νίκος Στέλγιας, Ο αγώνας της ΕΟΚΑ 1955-1959 στα πρωτοσέλιδα του Τουρκοκυπριακού τύπου, 
(Λευκωσία: Ινστιτούτο Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας, 2014), p. 25.

25	 Μαγδαληνή Αντρέου, Πως εμφανίζονται οι Τουρκοκύπριοι στην εφημερίδα ‘Ελευθερία’ την περίοδο 
1930-1958, unpublished master’s thesis (Athens: Panteion University, 2005), p. 107.

26	 ‘Terrorist Strike Again.’, Cyprus Mail, 21 May 1955.
27	 ‘I Have Never Advised Violence.’, Cyprus Mail, 13 October 1955. According to Holland, the Arch-

bishop was also criticised by Harding for his reluctance to condemn violence. Robert Holland, Britain 
and the Revolt in Cyprus, 1954-1959, (Oxford: Clarendon Press, 1998), p. 107.

28	 ‘Mother’s Sacrifice for Her Two Children.’, Cyprus Mail, 13 February 1956.



236

The Cyprus Review Vol. 31(2) 

The English-language press was condemnatory towards the EOKA insurgents, 
whose ‘criminal’ actions could only be tackled by harsh punishments: ‘Three EOKA 
terrorists under sentence of death to whom the Judicial Committee of the Privy 
Council refused special leave to appeal against convictions, have been told that they 
will be hanged tomorrow morning’29. 

On the other hand, the English language press expressed their concern regarding 
the authoritarian measures implemented by the government. As Karyos mentions, 
the British unsuccessful policing intervention, including measures such as curfew, 
large-scale detention and the imposition of the death penalty, caused the popular 
opinion to favour the insurgents30.  In the case of ‘Times of Cyprus’, the traditional 
liberal line and the bonds with the Greek Cypriot leadership and especially the 
Archbishop of Cyprus inspired the newspaper’s more ‘softer’ stance towards EOKA’s 
struggle. In conjunction with these bonds, the consequences of the deterioration of 
the overall situation on the island and the fruitless efforts of the British to deal with 
the crisis, led the ‘Times of Cyprus’ and the ‘Cyprus Mail’ to express alternative 
opinions. In this context, the newspapers stressed out the negative impact the 
government measures had on the prospect of reaching compromising solutions. 
The security measures taken between 1955-1956, such as the of establishment of 
the Police Mobile Reserve and the UK Police Unit which were staffed by Turkish 
Cypriot and British policemen respectively, added to the Greek Cypriots’ distrust of 
the government31. According to the said newspapers, the government’s policy was 
also blameworthy for the perpetuation of the current situation: 

The more one ruminates on the week’s curfew on Nicosia which afflicted 
some twelve thousand human beings; the more one must inevitably become 
convinced of the injustice and futility of such a form of collective punishment 
which hits indiscriminately at rich and poor, guilty and innocent32. 

In the eyes of the English-language press, one of the collateral victims who 
suffered due to this irregular and violent situation was the press itself.  On the 

29	 ‘Three Eoka Men to Die Tomorrow.’, Cyprus Mail, 20 September 1956
30	 Andreas Karyos, ‘Britain and Cyprus, 1955-1959: Key-Themes on the Counter-Insurgency As-

pects of the Cyprus Revolt’, in Great Power Politics in Cyprus, Foreign Interventions and Domestic 
Perceptions, eds. Michalis Kontos, Sozos-Christos Theodoulou, Nikos Panayiotides, Haralambos Alex-
androu, (Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2014), p34.

31	 David M. Anderson, (2008) ‘Policing and communal conflict: The Cyprus emergency, 1954-1960’, 
The Journal of Imperial and Commonwealth History, Vol. 21, No. 3, pp. 186-195.

32	 ‘Thoughts on a Curfew.’, Cyprus Mail, 10 October 1956.



237

Propaganda War During the Peak of the Enosis Campaign: The Case of Halkin Sesi

occasion of the 1956 Cyprus Press Law, which allocated enhanced powers to 
the Governor, the local English-language press in addition to criticising the 
government’s strict measures, called on London to offer a solution: 

Sir Winston Churchill is among nearly 150 personalities in English public life 
to whom the Editor of the Times of Cyprus has made a personal appeal on be-
half of the freedom of the press in Cyprus. ‘I write’, he says, ‘to call your urgent 
attention to the dangers of the new Cyprus Press Law which empowers the 
Governor, at his absolute discretion, to suppress newspapers without notice or 
reason given33.

While the stance of the two said newspapers towards both the EOKA’s and the 
government’s actions was critical, although not in equal measure, the same could 
not be said for the English-language newspaper of the Turkish Cypriot community. 
For the ‘Weekly English Edition of the Halkın Sesi’ the EOKA was undoubtedly a 
‘terrorist organisation’, whose defeat demanded the assumption of strict measures 
on behalf of the government. The Turkish Cypriot newspaper emphasised how 
futile have EOKA’s operations been proven since their primary objective of uniting 
Cyprus with Greece had not been achieved. Furthermore, the newspaper foresaw 
the imminent annihilation of the insurgence. In addition, people would soon realise 
that the British are here to stay and that Turkey’s interests in Cyprus were sincere. 
In the meantime:

These fifteen months of murder, violence, hooliganism and vandalism by 
EOKA and its supporters, the innocent school boys, have therefore achieved 
nothing, apart from causing unimaginable hardship and suffering to innocent 
people, undermining the character of the youth and proving once again in the 
civilised days, the hope of achieving political ends through violence is a mad 
man’s dream.34

According to the ‘Weekly English Edition of the Halkın Sesi,’ the cooperation 
of the Turkish Cypriot community with the colonial administration depended on 
the perpetuation of the strict measures and the simultaneous defeat of EOKA and 
the project of Enosis. Only then, the Turkish Cypriot leadership would be ready to 
discuss the possibility of a new constitution, which would provide the members of 
the second largest community of the island equal rights with Greek Cypriots: 

33	 ‘The Times Appeals to England.’, Times of Cyprus, 2 December 1956.
34	 ‘EOKA’s Achievements!’, Weekly English Edition of Halkın Sesi, 23 July 1956.



238

The Cyprus Review Vol. 31(2) 

However, even then, we have our conditions, which we have put forward as a 
matter of self-defence-viz: Equal rights and equal representation, and second-
ly, the final and conclusive closing the door to Enosis or its equivalent self-de-
termination35.   

The second common enemy identified by the English-language newspapers of 
Cyprus during the 1950s were the communists. The ‘Weekly English Edition of 
the Halkın Sesi’, the ‘Cyprus Mail’ and the ‘Times of Cyprus’ agreed that Cyprus’ 
future was in danger from both the EOKA and the ‘communist threat’. Within this 
framework, the Turkish Cypriot newspaper frequently reproduced articles targeting 
the Soviet Union, which were previously published in the Turkish press. According 
to the ‘Weekly English Edition of the Halkın Sesi’ Cyprus, Great Britain and Turkey 
shared the important task of defeating communism: 

‘There is but one sacred cause today: the security of the free world. An island 
only forty miles from our shores cannot be reduced to the play-thing of Com-
munists and a scheming combination of avaricious churchmen and imperialis-
tic Megalo Idea visionaries. (…) The farce intended to be staged under the guise 
of self-determination, even if it is successful, will bring about the following 
consequences: Turkish security will be endangered in the rear by a complete 
encirclement, communism will become predominant in Cyprus, a British or 
NATO base initially established there with the consent of Greece will soon col-
lapse, the security of mankind will be sacrificed (…). At this moment, Britons 
and Turks are facing history (…). The two sides which stand for the security of 
mankind will have to cooperate (…)’36. 

For the ‘Weekly English Edition of the Halkın Sesi’, Turkey and the Turkish 
Cypriots did not have the luxury to abandon the island to Greece, which due to its 
weaknesses may at any given time side with the Communist Bloc37. According to 
Holland, British officials voiced a similar argument in the House of Commons on 
July 1954 when Greece was characterised as ‘a friendly but unreliable ally’38. While 
the local English-language newspapers were discussing the communist ‘threat’ over 

35	 ‘We Did Welcome You Lord Radcliffe Says Dr Fazil Kuchuk.’, Weekly English Edition of Halkın Sesi, 
30 July 1956.

36	 Ahmed Emin Yalman, ‘The New Eastern Question’, Weekly English Edition of Halkın Sesi, 9 July 
1956.

37	 ‘Turkish Point of View Understood!’, Weekly English Edition of Halkın Sesi, 16 July 1956.
38	 Robert Holland, (1995) ‘NATO and the struggle for Cyprus’, Journal of Modern Greek Studies, 

Vol.13, No. 1, p.36.



239

Propaganda War During the Peak of the Enosis Campaign: The Case of Halkin Sesi

Cyprus, London was clarifying that it had no intention of abandoning the island 
at the mercy of the Eastern Bloc. In this context, the ‘Cyprus Mail’ published the 
British Foreign Minister’s statements that ‘if there were any chance of Cyprus going 
communist, Britain would not be able to carry out (its) commitments to the free 
world’39.  As the ‘Cyprus Mail’ mentioned in July 1956, London’s ability to fulfil its 
obligations in NATO ‘rested on the effective use of the defence facilities in Cyprus’40. 
Moreover, amidst the developments of the Cold War, the newspaper expressed the 
opinion that even ‘a NATO base in Cyprus would be insufficient for this purpose’41. 

The Stakes: A Self-Governing British Dominion or Partition? 

Although the three English-language newspapers of Cyprus agreed that the 
island’s enemies were both the EOKA insurgents and the communists from inside 
and outside Cyprus, the Turkish Cypriot media had a different approach towards 
the measures the government should take to tackle the said enemies. 

The ‘Weekly English Edition of the Halkın Sesi’, in contrast to the two English-
language newspapers, insisted that the British local authorities should implement 
stricter measures in order to address the two abovementioned threats. According 
to the newspaper, which was propagating the position of the Turkish Cypriot 
leadership, tackling the EOKA threat was in the best interest of all the British 
residing in Cyprus, officials or civilians. In this spirit, the newspaper concluded 
that for Turkey and Britain to achieve their own private goals in Cyprus, the EOKA 
organisation and the Greek Cypriot’s aspirations for self-determination and Enosis 
should be defeated. 

Bearing in mind that the three English-language newspapers rejected both the 
union with Greece and the alignment with the Communist Block, we arrive at the 
question what did they want the future of Cyprus to be? Furthermore, we ask what 
were the plans of the British and Turkish Cypriot side for Cyprus, according to the 
English-language press of this period? Also, we examine the newspapers’ common 
elements and their differences?  

From the point of Cyprus’ English-language press, the answer to the first 
question was clear. Amid the peak of the Cold War, Britain was obliged to keep 
Cyprus under its control, to safeguard its defensive and diplomatic interests in the 

39	 ‘If Cyprus Went to the Communists.’, Cyprus Mail, 4 February 1956.
40	 ‘NATO Base in Cyprus Would Not Be Enough.’, Cyprus Mail, 8 July 1956
41	 ‘NATO Base in Cyprus Would Not Be Enough.’, Cyprus Mail, 8 July 1956.



240

The Cyprus Review Vol. 31(2) 

broader Middle East region. In early 1956, Britain’s Defence Minister declared 
that ‘a political agreement on Cyprus is desirable, but the island is a vital strategic 
necessity to Britain’42. The decision to introduce political reforms was according to 
Anderson related more with Britain’s position in the Middle East and the Eastern 
Mediterranean and less with the desire ‘to advance Cyprus towards a process of 
self-determination’43. Moreover, according to the ‘Cyprus Mail’, Britain was willing 
to contribute to the economic development of the island and to pave the way for 
the creation of a new constitution that would put an end to political tension44. For 
the British administration, the financial support of Cyprus was an essential tool in 
persuading the Greek Cypriots of the necessity to withdraw their request for self-
determination. The ultimate aim for Britain was, of course, to maintain its rule 
over Cyprus and to safeguard its interests in the area. The Communist threat in the 
Eastern Mediterranean deemed the said interests extremely crucial. The ‘Cyprus 
Mail’ article of the 6 December 1955, which mentioned the statements of Britain’s 
Minister of Foreign Affairs argued that:

The issue is not whether the principle of self-determination should be recog-
nised, but whether it should be applied without regard to other considerations 
(…). Why cannot we all agree to work together for self-government while re-
fraining from pressing at this anxious moment in the world’s history too precise 
a definition of every word and phrase of our different approaches to the prob-
lem of the final status of the island?45

Particularly amidst the Cold War conditions, London was not ready to accept 
the Greek Cypriots’ demand for self-determination. Furthermore, starting from the 
late 1940s the repeated discussions for the introduction of constitutional reforms, 
which would offer a way out of the stalemate, were proven fruitless46. Ergo, for the 
British side, the formula for resolving the Cyprus Issue was obvious. Britain must 
maintain its control over Cyprus’ defence and foreign policy issues. Only this control 
could afford Britain the necessary legitimisation to perpetuate the presence of its 

42	 ‘Cyprus Is Vital to Britain.’, Cyprus Mail, 1 December 1955.
43	 David M. Anderson (2008), p. 181
44	 ‘38 Million for Cyprus.’, Cyprus Mail, 17 November 1955.
45	 ‘Principle of Self-Determination Not at Issue Says Foreign Secretary.’, Cyprus Mail, 6 December 

1955.
46	 Ρολάνδος Κατσιαούνης, Η Διασκεπτική 1946-1948, με ανασκόπηση της περιόδου 1878-1960, 

(Λευκωσία: Κέντρο Επιστημονικών Ερευνών, 2000); Νίκος Κρανιδιώτης, Οι διαπραγματεύσεις 
Μακαρίου-Χάρτινγκ 1955-1956, (Αθήνα: Ολκός, 1987).



241

Propaganda War During the Peak of the Enosis Campaign: The Case of Halkin Sesi

troops on the island’s territory. At the same time, Britain offered to introduce a new 
constitution, which would provide the communities of Cyprus with the freedom of 
managing the island’s internal affairs47. 

The ‘Weekly English Edition of the Halkın Sesi’ and by extend the Turkish 
Cypriot leadership agreed with the abovementioned British formula. The said 
agreement was evident in the newspaper’s first issue where an opinion article, 
previously published in a Turkish newspaper, was reproduced. The author of the 
article, like the Turkish Cypriot newspaper, favoured the perpetuation of the British 
administration in Cyprus:

We, the Turks, are not vindictive, nor are we pursuing imperialistic aims. How-
ever, a settlement that might lead to the annexation of Cyprus to Greece in 
some near or distant future will be regarded by us like a betrayal (…). Had 
Cyprus been given to Greece instead of Britain, Cypriot Turks, like their un-
fortunate brethren living under the Greek rule, would have long crushed and 
exterminated48. 

However, the ‘Weekly English Edition of the Halkın Sesi’ occasionally opposed 
the views expressed in the other local English-language newspapers. Specifically, 
the newspaper disagreed with the opinion that London might at some point 
concede Cyprus to Greece. The newspaper, while exercising sharp criticism towards 
the English-language press due to the publication of such ‘dangerous’ views, also 
expressed the opinion that if Britain was ever to abandon the island, then Cyprus 
had to be surrendered to its former owner, meaning the heir of the Ottoman Empire, 
Turkey49. This argument which dates back to the early decades of British rule lays at 
the epicenter of Turkish Cypriot nationalism50.

According to the Turkish Cypriots, international treaties did not allow the island 
to be returned to Turkey in the past. Nevertheless, the perpetuation of the British 
administration during the past decades has lifted those obstacles. Additionally, the 
safety and well-being of the Turkish Cypriot community, which was guaranteed 
by the British authorities, would be in danger in case of a political changeover. 
Based on this hypothesis, the ‘Weekly English Edition of the Halkın Sesi’ made 

47	 ‘New Cyprus Formula under Consideration.’, Cyprus Mail, 22 November 1955. 
48	 ‘Cyprus and Britain.’, Weekly English Edition of Halkın Sesi, 9 July 1956.
49	 ‘Clerides Regards EOKA as Heroes!’, Weekly English Edition of Halkın Sesi, 23 July 1956.
50	 Altay Nevzat, Nationalism Amongst the Turks of Cyprus: The First Wave, (Oulu: Oulun Yliopisto, 

2005).



242

The Cyprus Review Vol. 31(2) 

clear that the Turkish Cypriot would side with the continuation of the British 
administration if certain terms were met. Regardless of the island’s population 
composition, the Turkish Cypriots, which according to the newspaper were not a 
minority community, had the same rights with the Greek Cypriots and as a separate 
entity of the island were entitled to the same privileges. The ‘Weekly English 
Edition of the Halkın Sesi’ demanded that its community would have equal power 
and rights in the island’s governance. Furthermore, the Turkish Cypriots would be 
entitled to manage their community affairs freely. Setting the withdrawal of the 
demand of Enosis as a precondition, the community was willing to collaborate for 
the creation of the island’s new constitution. According to the newspaper, under 
the new constitution, the two communities would have equal participation in the 
governance of the island and separate autonomous structures for the management 
of their internal affairs. In discussing the issue of the judicial authorities’ future, 
the newspaper shed light on the collective stake of the Greek and Turkish Cypriot 
community: 

The machinery of justice must be so arranged as to give adequate protection 
to Greek and Turk alike. In view of the conflicting interests of the two com-
munities, it is only fair and just that the supreme authority holding the scales 
of justice should be in the hands of a British Chief Justice. Greek and Turkish 
judges should be adequately represented in the Supreme Court (…). A Consti-
tutional Court consisting of a British, a Turkish and a Greek Judge, should be 
set up (…). Taxation of the Turkish Community should be in the hands of the 
Turkish officials (…). Government departments must be treated theoretically, 
as divided into two branches. (…) In matters affecting solely one community, 
the other should have no say at all. The police force should be so composed as 
to have Greeks and Turks at all levels equally represented (…)51.

 For the ‘Weekly English Edition of the Halkın Sesi’, the success of the 
aforementioned project, which opened the way for the perpetuation of the British 
administration in Cyprus, ultimately depended on the termination of ‘terrorist acts’, 
the ceasement of the local press’ ‘dangerous’ publications and the final withdrawal 
of the demand for Enosis52. According to the newspaper’s view, after the eradication 
of ‘terrorism’ a period of ‘training in the democratic rule’ would follow in Cyprus. 
During the said period, the inhabitants of the island would familiarise themselves 

51	 ‘Open Letter to Lord Radcliffe.’ Weekly English Edition of Halkın Sesi, 3 September 1956.
52	 ‘Terms of Reference for Lord Radcliffe.’ Weekly English Edition of Halkın Sesi, 17 September 1956.



243

Propaganda War During the Peak of the Enosis Campaign: The Case of Halkin Sesi

with the new constitution and the idea of the political equality between the two 
largest communities of Cyprus53. 

The War: The Depiction of a Tripartite Struggle 

The confrontation of the opposing camps and the conflicting political goals had 
an impact on the headlines of the English-language press of Cyprus during the first 
years of EOKA’s armed struggle. Specifically, the English-language newspapers 
offered extensive coverage of the conflicts and bloodshed occurring in Cyprus’ 
streets during the period in question. At the same time, the newspapers discussed 
and analysed in their articles the prospects of compromising solutions. When 
debating the issue of containing the EOKA’s action the ‘Cyprus Mail’ and ‘Times 
of Cyprus’ had different opinions to the ‘Weekly English Edition of the Halkın 
Sesi’. The two newspapers believed that the final political solution and not EOKA’s 
military defeat would return the streets of Cyprus to normality. 

In covering the conflict, the two English-language newspapers focused on the 
human aspect and especially in the family stories and tragedies. For example, on 9 
July 1956, the ‘Cyprus Mail’ informed its readers in detail about the killing of the 
first Briton woman since the commencement of the EOKA’s struggle54. At the same 
time, the newspapers expressed their strong concern regarding the intensification 
of the bloodshed and the increase in the number of victims55.  In this regard, the two 
newspapers discussed questions such as what were the real motives behind EOKA’s 
actions and what were the measures taken by the local government to neutralise 
the organisation’s operations56? Within this framework, the government’s decision 
that the death penalty was the most appropriate measure to control the Greek 
Cypriot’s riotous actions was debated in the newspaper’s articles57. Furthermore, 
the death sentences passed on EOKA members often made the front-pages of the 
said newspapers58. 

The issue of the financial aspect of both the bloodshed and the strict government 
measures was likewise mentioned in the two newspapers’ articles. In this context, 
subjects such as market instability and the cost of the imposed curfew were 

53	 ‘Democracy and Anarchy.’ Weekly English Edition of Halkın Sesi, 8 October 1956.
54	 ‘First British Woman Murdered in Ambush.’, Cyprus Mail, 9 July 1956.
55	 ‘‘Black November.’’, Cyprus Mail, 19 November 1956.
56	 ‘What Is EOKA up To?’, Times of Cyprus, 27 July 1956.
57	 ‘Death Penalty Is Extended.’, Cyprus Mail, 23 November 1956.
58	 ‘Triple Executions Cause Three Days ‘Strike.’’, Cyprus Mail, 23 September 1956.



244

The Cyprus Review Vol. 31(2) 

discussed59. Nevertheless, according to the ‘Cyprus Mail’, all the appropriate 
conditions for the final and peaceful settlement of the Cyprus Problem existed 
within Cyprus, despite the ongoing bloodshed:

There is a chance to get something moving, and we can hardly believe that with 
the mood of the people as it exists today, after all they have suffered during the 
past seventeen months, either side will stand on their dignity rather than seize 
the last opportunity for a settlement that will present itself for a long time to 
come60 

As the ‘Times of Cyprus’ argued in December 1956, the transition of Cyprus’ 
status into a self-governing dominion was a viable solution to the Cyprus Issue. The 
British plan for the transformation of Cyprus’ political regime, which also provided 
for the active involvement of both Greece and Turkey in the negotiation process 
was a one-way solution for the island. As the Colonial Secretary said in the House 
of Commons:  

When the international and strategic situation permits and provided that 
self-government is working satisfactorily the British Government will be ready 
to review the question of the application of self-determination–and then 
popped out a brand new jack in the box: The question of partitioning the island 
must be included in any exercise of self-determination.61 

For the ‘Weekly English Edition of the Halkın Sesi’, the tripartite confrontation 
between the British, Turkish and Greek political actors left little room for the 
settlement of the Cyprus problem in any way other than the island’s partition. 
The explicit reference to the possibility of partition was precisely what the ‘Weekly 
English Edition of the Halkın Sesi’ wanted to ‘hear’ from London and the local 
press. According to the newspaper, the parties involved needed radical solutions, 
and the partition of the island was the most appropriate formula. In this context, 
the Turkish Cypriot side welcomed the British proposal for granting to Cyprus the 
status of a self-governed dominion: ‘We call on the Greeks to abandon their wild 
dream of Enosis and acknowledge that as Cypriots they have no ambition further 

59	 ‘Curfew May Cost Cyprus.’, Times of Cyprus, 9 October 1956.
60	 ‘There Is Still Time.’, Cyprus Mail, 25 August 1956.
61	 ‘A Solemn Act of Faith.’, Times of Cyprus, 22 December 1956.



245

Propaganda War During the Peak of the Enosis Campaign: The Case of Halkin Sesi

than self-government within the British Commonwealth, a form of self-government 
in which the Turks will have an equal say in running their own [Cypriot] affairs’62.

Turkey, on its part, fully agreed with the ‘Weekly English Edition of the Halkın 
Sesi’ and the Turkish Cypriot leadership in accepting the British plan. According 
to the newspaper article published in November 1956, Selim Sarper who was a 
member of the Turkish delegation to the UN thought that the measures taken by 
Sir John Harding during the recent months have already started yielding positive 
results: 

Under such circumstances, self-government may be given to the island on the 
basis of the equality of rights of the two communities so that no religious or 
ethnic group may dominate and crush others. (…) The details should be left to 
future studies and consultations among experts of Constitutional Law. How-
ever, one can say that there are many examples of various kinds of measures 
being applied in different parts of the world.63

For the ‘Weekly English Edition of the Halkın Sesi’, the first step for the final 
settlement of the Cyprus Problem was, as we have mentioned above, the crushing 
of the EOKA insurgents. This was also Ankara’s opinion. Furthermore, unlike 
the ‘Cyprus Mail’ and ‘Times of Cyprus’, the Turkish Cypriot newspaper did not 
have second thoughts about the death penalty64. On the contrary, the newspaper 
welcomed all the ‘firm measures’ assumed by the local government and especially 
the most frequent imposition of the death penalty and press censorship. In October 
1956, the ‘newspaper argued that the time has come for the badly beaten EOKA to 
be crushed, even at the expense of innocent people.: 

We honestly believe that the time has come for press censorship, speeding 
up the pressure of curfews, collective punishments, searches, screenings and 
above all the establishment of Military Courts for offences like gun carrying, 
bomb-throwing, wounding and murder. People who have a fear of EOKA in 
their hearts must be given an alternative fear, i.e. that of Law and Security 
Forces.65 

62	 ‘Turkish Rights Shall Be Guaranteed.’, Weekly English Edition of Halkın Sesi, 3 September 1956.
63	 ‘Turkish Case Re-Stated in Two Dozen Questions and Answers.’, Weekly English Edition of Halkın 

Sesi,12 November 1956.
64	 ‘Dramatic Developments in Cyprus.’, Weekly English Edition of Halkın Sesi, 26 November 1956.
65	 ‘Firm Measures.’, Weekly English Edition of Halkın Sesi, 8 October 1956.



246

The Cyprus Review Vol. 31(2) 

The second condition set forth by the Turkish Cypriot community for accepting 
and implementing the British plan for Cyprus was the essential partition of the 
island. The Turkish side was ready to negotiate any proposal that paved the way 
for the perpetuation of the British sovereignty with the fundamental premise that 
it would create a distinct Turkish Cypriot sphere of influence in Cyprus. According 
to the ‘Weekly English Edition of the Halkin Sesi’ the Turkish Prime Minister 
thought Mr Lennox-Boyd’s statement with regard to the possible application of 
self-determination in Cyprus noteworthy. Also:

After having explained that the population of Cyprus did not comprise one 
single entity, the Colonial Secretary said that any exercise self-determination 
should be effected in such a manner that the Turkish Cypriot community, no 
less than the Greek Cypriot community, should be given freedom to decide for 
themselves their future status and pointed out that this might amount to the 
partition of the island.66

For the ‘Weekly English Edition of the Halkın Sesi’, the new plan, could 
offer a peaceful solution to the tripartite struggle if both the Greek and Turkish 
Cypriot communities were simultaneously granted the right to self-determination. 
According to the Turkish side, this solution was a ‘big sacrifice’:

‘Turkey has said it again. Cyprus will never become Greek territory because 
we cannot abandon our one hundred and twenty thousand brethren to foreign 
rule, nor can we overlook the vital strategic importance of an island base which 
commands Turkey’s southern ports (…). We feel that we should be making a 
great sacrifice by accepting the partition proposals’67.

Within this framework, the ‘Weekly English Edition of the Halkın Sesi’ in its 
last available issue called for the implementation of a plan that would offer the 
solution of the Cyprus Problem while serving the individual interests of all sides 
concerned. Ergo, according to the newspaper, through the proposed plan, Britain 
would be able to perpetuate its sovereignty in Cyprus while partially satisfying the 
demands of the two largest communities. The Greek Cypriots, on the other hand, 
would secure access to the local state mechanism and have the necessary autonomy 

66	 ‘The Turkish Government Will Continue Discussions on This Basis.’, Weekly English Edition of 
Halkın Sesi, 24 December 1956.

67	 ‘Solution to the Cyprus Problem: Partition.’, Weekly English Edition of Halkın Sesi, 31 December 
1956.



247

Propaganda War During the Peak of the Enosis Campaign: The Case of Halkin Sesi

in managing their affairs. Moreover, the Turkish Cypriot side would acquire an 
autonomous sphere of influence and of course, enjoy equal representation in local 
government. It should be stressed that since the end of 1956, this formula, which 
was widely discussed in all three English-language newspapers of Cyprus, remained 
the official policy line of both Ankara and the Turkish Cypriot leadership up until 
the establishment of the Republic of Cyprus. 

Conclusion: Common Enemies, Similar Stakes, Different Priorities

The comparative study of the archival material of the ‘Cyprus Mail’, the ‘Times 
of Cyprus’ and the ‘Weekly English Edition of the Halkın Sesi’ leads us to three 
conclusions and one observation concerning the media history of Cyprus. These 
findings seek to add to the existing knowledge regarding the first period of EOKA’s 
armed operations and the island’s media history.  

Our first conclusion suggests that all three English-language newspapers of 
Cyprus approached the first period of EOKA’s armed struggle in a similar manner. 
Namely, the shared starting point for the three newspaper is that the EOKA 
organisation is the ‘common enemy’ that endangers peace and stability on the 
broader region. Both the ‘Weekly English Edition of the Halkın Sesi’ and the two 
English-language local press characterised the EOKA members as ‘terrorists’ who 
used all kinds of means to achieve their goals. In its entirety, the English media 
of Cyprus, during the period 1955-1956, developed into a useful propaganda tool 
used by the local government and the Turkish Cypriot leadership for the promotion 
of their respective individual positions for the Cyprus Issue.

The second conclusion we have arrived at through the archival research is that 
all three newspapers shared a common understanding of what was at stake in the 
case of the Cyprus Issue. During the 1955-1956 period, the local English-language 
press discussed the proposed plans for the solution of the Cyprus problem. The 
British side and the Turkish Cypriot leadership believed that there were elements 
within these plans, which could pave the way for the cooperation of the two sides 
after the EOKA ‘threat’ was neutralised. With the ultimate goal of perpetuating its 
military presence on the island, amid the Cold War, London proposed granting 
Cyprus the status of the self-governed dominion. By proposing this plan, the British 
side implied that it was ready to guarantee the interests of the second largest 
community of the island. The Turkish Cypriot side relied on the said guarantee 
to underline the importance of the partition plan. At the same time, it stated that 



248

The Cyprus Review Vol. 31(2) 

it does not object to the continuation of British sovereignty. By developing these 
positions in their articles, both the ‘Weekly English Edition of the Halkın Sesi’ and 
the other English newspapers functioned as an alternative communication and 
negotiation tool between the British side and the Turkish Cypriot leadership, which 
as we have mentioned above, had the full support of Ankara. 

In this context, the common enemies and stakes bring the colonial administration 
and the second largest −population-wise− community of Cyprus, together. However, 
the analyses, reports and statements published in the three newspapers lead us 
to a third important conclusion. At a time when the British side was attempting 
to stem the Greek Cypriot aspirations for Enosis by proposing instead a plan for 
the autonomy, the Turkish Cypriot side in close cooperation with Ankara appeared 
ready to push the parties involved one step further and ensure the most potent 
autonomous radius of action for Cyprus’ communities. Thus, the Turkish Cypriot 
side called for the immediate withdrawal of the demand for Enosis and insisted on 
the ‘Turkishness’ of Cyprus. From its point of view, the ‘duty’ of the British side and 
the international community was to support the island’s essential partition and not 
to grant new privileges to the Greek Cypriot side68.

In contrast to the English-language newspapers, the ‘Weekly English Edition 
of the Halkın Sesi’ demanded the surrender of the EOKA members and the 
unconditional abandonment of the Greek Cypriots’ aspirations. Moreover, both the 
‘Cyprus Mail’ and the ‘Times of Cyprus’ were concerned about the effectiveness of 
the government’s strict response to EOKA, while the ‘Weekly English Edition of the 
Halkın Sesi’ on the other hand applauded the government’s policy. After the total 
defeat of the insurgent, Britain could rely on the Turkish Cypriots’ cooperation on 
the condition that an essential partition of the island was on its way.  

In addition to the abovementioned conclusions, a thorough analysis of the 
archival material allowed us to make an interesting observation regarding the 
contemporary history of Cypriot journalism. Namely, we have observed that 
although Cyprus’ English-language press propagated the government’s views 
regarding EOKA and the ‘communist threat’, as well as the ‘British future’ of 
the island, at the same time, it did not fail to criticise the authorities. Unlike the 
‘Weekly English Edition of the Halkın Sesi’, which agreed with the government’s 

68	 Küçük Fazıl, ‘Turkish National Policy v. Greek Megalo Idea’, Weekly English Edition of Halkın Sesi, 
31 December 1956.



249

Propaganda War During the Peak of the Enosis Campaign: The Case of Halkin Sesi

strict measures, the other local English-language media raised their voices against 
the new Press Law and defended the freedom of the press. Thus, we observe that 
when the newspapers’ interests were jeopardised, they did not hesitate in breaking 
away from the official line of the local government. 

References 

‘38 Million for Cyprus.’, Cyprus Mail, 17 November 1955.

‘A Solemn Act of Faith.’, Times of Cyprus, 22 December 1956.

Anderson, David M. (2008) ‘Policing and communal conflict: The Cyprus emergen-
cy, 1954-1960’, The Journal of Imperial and Commonwealth History, Vol. 21, 
No. 3, pp. 177-207.

Αντρέου, Μαγδαληνή, (2005) Πως εμφανίζονται οι Τουρκοκύπριοι στην εφημερίδα 
‘Ελευθερία’ την περίοδο 1930-1958, (unpublished master’s thesis), Athens: 
Panteion University.

‘Black November.’, Cyprus Mail, 19 November 1956.

‘Clerides Regards EOKA as Heroes!’, Weekly English Edition of Halkın Sesi, 23 
July 1956.

Cull, Nicholas John, Culbert, David Holbrook, and Welch David, (2003) Propaganda 
and Mass Persuasion: A Historical Encyclopedia, 1500 to the Present. Santa 
Barbara-California: ABC-CLIO.

‘Curfew May Cost Cyprus.’, Times of Cyprus, 9 October 1956.

‘Cyprus and Britain.’, Weekly English Edition of Halkın Sesi, 9 July 1956.

‘Cyprus Is Vital to Britain.’, Cyprus Mail, 1 December 1955.

‘Death Penalty Is Extended.’, Cyprus Mail, 23 November 1956.

‘Democracy and Anarchy.’, Weekly English Edition of Halkın Sesi, 8 October 1956.

‘Dramatic Developments in Cyprus.’, Weekly English Edition of Halkın Sesi, 26 
November 1956.

‘EOKA’s Achievements!’ Weekly English Edition of Halkın Sesi, 23 July 1956.

‘Firm Measures.’, Weekly English Edition of Halkın Sesi, 8 October 1956.

‘First British Woman Murdered in Ambush.’, Cyprus Mail, 9 July 1956.

French, David (2015) Fighting EOKA: The British Counter-Insurgency Campaign 
on Cyprus, 1955-1959. Oxford: Oxford University Press.



250

The Cyprus Review Vol. 31(2) 

Heraclides, Alexis (2004) ‘The Cyprus Problem’, The Cyprus Review, Vol. 16, No. 
2, pp.: 37–54.

Hill, George, (2010) A History of Cyprus. Vol. 3. Cambridge: Cambridge University 
Press.

Hitchens, Christopher, (1997) Hostage to History: Cyprus from the Ottomans to 
Kissinger. London: Verso.

Holland, Robert, (1998), Britain and the Revolt in Cyprus, 1954-1959, Oxford: 
Clarendon Press.

Holland, Robert (1995) ‘NATO and the struggle for Cyprus’, Journal of Modern 
Greek Studies, Vol.13, No. 1, pp.33-61.

‘I Have Never Advised Violence.’, Cyprus Mail, 13 October 1955.

‘If Cyprus Went to the Communists.’, Cyprus Mail, 4 February 1956.

Jenks, John (2006) British Propaganda and News Media in the Cold War. Ed-
inburgh: Edinburgh University Press. https://doi.org/10.3366/edinburgh/ 
9780748623143.001.0001.

Karyos, Andreas (2014) ‘Britain and Cyprus, 1955-1959: Key-Themes on the Coun-
ter-Insurgency Aspects of the Cyprus Revolt’. In Michalis Kontos, Sozos-Chris-
tos Theodoulou, Nikos Panayiotides, Haralambos Alexandrou (eds) Great Pow-
er Politics in Cyprus, Foreign Interventions and Domestic Perceptions, Tyne: 
Cambridge Scholars Publishing, pp. 33-53.

Κατσιαούνης, Ρολάνδος (2000), Η Διασκεπτική 1946-1948, με ανασκόπηση της 
περιόδου 1878-1960, Λευκωσία: Κέντρο Επιστημονικών Ερευνών

Ker-Lindsay, James (2011) The Cyprus Problem: What Everyone Needs to Know. 
Oxford: Oxford University Press.

Κρανιδιώτης, Νίκος (1987), Οι διαπραγματεύσεις Μακαρίου-Χάρτινγκ 1955-
1956, Αθήνα: Ολκός.

Küçük, Fazıl (1956) ‘Turkish National Policy v. Greek Megalo Idea.’ Weekly English 
Edition of Halkın Sesi, 31 December 1956.

Mallinson, William, and Mallinson, Bill (2005) Cyprus: A Modern History. Lon-
don-New York: IB Tauris.

‘Mother’s Sacrifice for Her Two Children.’, Cyprus Mail, 13 February 1956.

‘NATO Base in Cyprus Would Not Be Enough.’, Cyprus Mail, 8 July 1956.



251

Propaganda War During the Peak of the Enosis Campaign: The Case of Halkin Sesi

Nevzat, Altay (2005) Nationalism Amongst the Turks of Cyprus: The First Wave, 
Oulu: Oulun Yliopisto.

‘New Cyprus Formula under Consideration.’, Cyprus Mail, 22 November 1955.

‘Open Letter to Lord Radcliffe.’, Weekly English Edition of Halkın Sesi, 3 Septem-
ber 1956.

Paddock, Troy R. E., ed. (2004) A Call to Arms: Propaganda, Public Opinion, and 
Newspapers in the Great War. Westport, Connecticut: Praeger Publishers.

Papadakis, Yiannis, Peristianis Nicos, and Welz Gisela, eds. (2006) Divided Cyprus: 
Modernity, History, and an Island in Conflict. Bloomington and Indianapolis: 
Indiana University Press.

‘Principle of Self-Determination Not at Issue Says Foreign Secretary.’, Cyprus Mail, 
6 December 1955.

‘Solution to the Cyprus Problem: Partition.’, Weekly English Edition of Halkın Sesi, 
31 December 1956.

Soules, Marshall (2015) Media, Persuasion and Propaganda. Edinburgh: Edin-
burgh University Press.

Στέλγιας, Νίκος, (2014), Ο αγώνας της ΕΟΚΑ 1955-1959 στα πρωτοσέλιδα του 
Τουρκοκυπριακού τύπου, Λευκωσία: Ινστιτούτο Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας.

Stubbs, Jonathan, Taşeli Bahar, (2014) ‘Newspapers, Nationalism and Empire’, 
Media History, Vol. 20, No. 3, pp. 284-301

‘Terms of Reference for Lord Radcliffe.’, Weekly English Edition of Halkın Sesi, 17 
September 1956.

‘Terrorist Strike Again.’, Cyprus Mail, 21 May 1955.

‘The Times Appeals to England.’, Times of Cyprus, 2 December 1956.

‘The Turkish Government Will Continue Discussions on This Basis.’, Weekly 
English Edition of Halkın Sesi, 24 December 1956.

‘There Is Still Time.’, Cyprus Mail, 25 August 1956.

‘Thoughts on a Curfew.’ Cyprus Mail, 10 October 1956.

‘Three Eoka Men to Die Tomorrow.’, Cyprus Mail, 20 September 1956.

‘Triple Executions Cause Three Days ‘Strike.’‘, Cyprus Mail, 23 September 1956.

‘Turkish Case Re-Stated in Two Dozen Questions and Answers.’, Weekly English 
Edition of Halkın Sesi, 12 November 1956.



252

The Cyprus Review Vol. 31(2) 

‘Turkish Point of View Understood!’, Weekly English Edition of Halkın Sesi, 16 
July 1956.

‘Turkish Rights Shall Be Guaranteed.’, Weekly English Edition of Halkın Sesi, 3 
September 1956.

‘We Did Welcome You Lord Radcliffe Says Dr Fazil Kuchuk.’, Weekly English 
Edition of Halkın Sesi, 30 July 1956.

‘What Is EOKA up To?’, Times of Cyprus, 27 July 1956.

‘Why This English Edition?’ Weekly English Edition of Halkın Sesi, 9 July 1956.

Yalman, Ahmet Emin (1956) ‘The New Eastern Question’, Weekly English Edition 
of Halkın Sesi, 9 July 1956.

Σοφοκλέους, Ανδρέας (1999) Εισαγωγή Στην Επικοινωνία, Πειθώ, Προπαγάνδα. 
Λευκωσία: Νικοκλής.

———. (2014) Η Λογοκρισία Του Τύπου Στην Κύπρο Επί Αγγλοκρατίας (1878-
1960). Λευκωσία: Εν Τύποις.


