
125

‘Cyprus in Twilight’:  
The Times and The Manchester Guardian  
on the Greek and Turkish Arguments, 1954-1959

Haralambos A. Alexandrou1

Abstract

The paper analyses the arguments found in the editorials of two British newspapers, 
the Manchester Guardian and the Times, on the Cyprus issue. The analysis focuses 
mainly on the position of the newspapers’ editors on the Greek and Turkish political 
stands over Cyprus during the crucial period between 1954-1959. The major ques-
tions addressed are the following: to what extend did the views of the two newspa-
pers conflict or coincide with one another? What was their starting point and what 
did they consider to be important in the discussion for Cyprus: Britain’s needs, Greek 
demands or Turkish anxieties? When did the editors publish editorials on Cyprus and 
what motivated them to do so? As Andreas Sophocleous wrote, the significance of the 
British press, as well as the Greek and the Turkish, in understanding the period 1955-
1959, is great. The paper analyses sources that, despite their significance, remain only 
partially explored. 

Keywords: British Press, British Public Opinion, Cyprus 1955-1959, Enosis, Self-Deter-

mination, Partition, EOKA

Introduction: The importance of the Press

During 1954-1959, significant political developments and diplomatic processes 
took place in Cyprus that shaped the future of the island. At the same time, situation 
was intensified by the armed insurgency led by EOKA (1955-1959). Consequently, 
this period is considered to be one of the most important in the recent history of Cy-
prus. The study of the various aspects of the historical past and the events that con-
structed the sociopolitical arena, require research in important decision-making 
power centers outside Cyprus, such as Britain. Such a research is required because 
it can give us a very informative insight of the British way of thinking and acting, as 
well as the divisions within British public opinion.  

1	 Haralambos A. Alexandrou, PhD (Modern and Contemporary Greek History), University of Cyprus.



126

The Cyprus Review Vol. 31(2) 

For the purposes of the introduction, a brief analysis of the importance of the 
press will be outlined. According to Andreas Sophocleous, ‘Press [...] and oth-
er forms of printed communication are now an integral part of our everyday life. 
They inform, keep us up-to-date, educate. They satisfy our needs, but also direct us, 
control and shape our opinion according to the interests they serve and promote’.2 
Moreover, the newspapers by endorsing and applauding or condemning and reject-
ing statements and views exert pressure and get transformed from mass media into 
a medium of political criticism. 

Here comes the debate on the relationship of the press with the political parties 
and the dependence of the press on them. The nature of this relationship varies 
from a loose association between the newspaper-owner and a party to the situa-
tion that a party owns a newspaper. However, it is likely that there is no interde-
pendence, but merely accord of opinion. Because, once the newspaper expresses its 
opinion, it is likely that this view will be the same as that of a party in one way or 
another.

The role of the press in shaping public opinion has to do with whether the in-
formation given to the reader is assimilated by him rather than reading it and then 
forgetting it. In this sense the view of a newspaper has an effect on the reader if it 
challenges him to think. A stronger impact is considered when it provokes changing 
or strengthening of the reader’s view on a subject. Ultimately, the strongest effect 
is to cause not only a change in views but also in the actions of the reader, such as 
his electoral behavior.

Additionally, the press is not only influencing the reader but also the protago-
nists of the political events: party and government officials and MPs. This is based 
on the assumption that scandals and mismanagement by the government, will be 
dealt with, if they are revealed, if questions are raised and if criticism is exerted 
constructively. Regarding the sources used by the press, Andreas Sophocleous 
states that ‘Press draws its information mainly from government sources, not only 
plain events, but also their interpretation and their analysis’.3

The distinctive power of the press as a means of communication stems from the 
ability of the editor to evaluate and prioritise the significance of news stories and 

2	 A. Sophocleous, Introduction in communication, persuasion and propaganda (in Greek) (Nicosia: 
n/a, 1977), p. 24. 

3	 A. Sophocleous, Press and Dependency, The Cyprus Crisis of 1974 and the newspaper The New 
York Times (in Greek) (Nicosia: Intercollege, 1995), p. 10.



127

The Times and The Manchester Guardian on the Greek and Turkish Arguments, 1954-59

decide whether they will be included in the newspaper or not. Equally important, 
is the handling of information. The time of publication, the frequency of repetition, 
the position in the newspaper pages and layout style are factors that result to either 
great publicity and hence impact, or leave it to go ‘in small print’. 

Undoubtedly, however, the newspaper’s view is not expressed through the news 
reports, but through the editorial article, usually written by the editor or the owner 
of the newspaper. The editorial article highlights an event and states the newspa-
per’s position on it clearly. Although these articles are positioned under the news-
papers logo without signature may go unnoticed by the readers, this is not the case 
for journalists and politicians, as the official position of the newspaper is expressed 
through them. It is precisely these editorial articles that this article will analyse, be-
cause they are suitable for drawing conclusions, since they present the arguments 
and the official point of view of the newspaper on the events. 

The British Press

As to the significance of the study of the British press, Andreas Sophocleous, in the 
preface to the publication ‘The EOKA Struggle (1955-1959) in the Athenian Press’, 
had identified and stressed ‘the great importance of gathering the material about 
the EOKA Struggle 1955-1959, from the British, Turkish, American and the rest of 
the European press. The creation of such a press archive will be a valuable source 
for the historians of the future who will study and evaluate the international dimen-
sions of the struggle’.4 Therefore, the importance of analyzing the views of British 
newspapers on the Cyprus issue is profound.

The criterion of selecting the British newspapers for this article was their po-
sitions towards the Cyprus issue. Two ‘quality’ newspapers were selected because 
of that and because of the volume of material found. These are the Times and the 
Manchester Guardian. Generally the ‘quality press’ largely focuses on political and 
economic affairs, while ‘popular press’ or ‘Tabloids’ focus mainly on social issues, 
entertainment, sports and television. Therefore, their readership is different. On 
average, the quality newspaper has three times more words than the popular one, 
which says what has to be said with more pictures and cartoons than the ‘quality’ 
newspapers. 5

4	 A. Sophocleous, (ed.), The EOKA struggle (1955-1959) in the Athenian Press (in Greek) (Nicosia: 
Mass Media Institute Intercollege, 2005), p. 10.

5	 The subject of the cartoons during this period is of particular interest. About the cartoons published 



128

The Cyprus Review Vol. 31(2) 

The Times, is one of the oldest (first published January 1, 1878), and most im-
portant British newspapers. During the period under research the Times was the 
quality newspaper with the second-highest circulation (following the Daily Tele-
graph). The owner of the newspaper, Colonel John Jacob Astor, despite having 
been a MP with the Conservative Party for 23 years (1922-1945), was trying not 
to interfere with the views of the newspaper, having the reputation that, although 
he was the owner, he did not even read it!6 This was highlighted by the decision of 
John Jacob Astor not to accept the attribution of the Baron’s title right away, in the 
1956 annual honorary list, thinking that the acceptance of the title would seem as a 
retreat from the unfettered character of the newspaper.7 

In terms of sales, a downward trend was noted from 1950, ending in 1956 at a 
loss of 8% compared to 1950. By 1960, however, sales returned to 1950 levels. The 
responsibility for the reduced circulation of Times is mainly attributed to the editor 
William Haley. The views he expressed in his editorials were not considered clear, 
and although he generally supported the Conservative Government, about Suez cri-
sis, he changed his opinion three times.8

The Manchester Guardian was then being printed in Manchester but circulated 
across Britain.9 In 1960 it dropped the local prefix from its name and the next year 
began printing in London. The Manchester Guardian, along with the Times and 
the Daily Telegraph, were considered to be the three major quality British newspa-
pers. The Manchester Guardian had a clearer political affiliation than the Times, 
since it maintained traditional relations with the Liberal Party. The ownership of 
the newspaper at that time was held by the Scott Trust. The editor, A.P. Wadsworth, 
due to illness, ceded his place to the thirty-nine-year-old Alastair Hetherington in 
1956, who was remembered for his fierce criticism against the British government.10  

in The Manchester Guardian and the Daily Mirror about Cyprus, see H. Alexandrou (ed.), The Cyprus 
struggle (1955-1959) through the pen of the cartoonists of Manchester Guardian and Daily Mirror 
(Nicosia: Council of the Historical Memory of EOKA Struggle, 2009, in Greek).

6	 C. Seymour-Ure, The British Press and broadcasting since 1945 (Oxford: Blackwell, 1991), p. 35. 
More information about The Times see D. Griffiths (ed.), ‘The Times’, The Encyclopedia of the British 
Press (London: Macmillan, 1992), pp. 562-563 and I. MacDonald, The History of Times, V. 5 (London: 
Times Books, 1984).

7	 Griffiths, ‘Astor, John Jacob, First Baron Astor of Hever’, Encyclopedia, p. 81.
8	 Griffiths, ‘Haley Sir William’, Encyclopedia, p. 286.
9	 Griffiths, ‘The Guardian’, Encyclopedia, pp. 280-281.
10	 R. Greenslade, Press gang, How newspapers make profit from propaganda (London: Macmillan, 

2003), p. 124 and A. Hethrington, Guardian years (London: Chatto & Windus, 1981), Introduction.



129

The Times and The Manchester Guardian on the Greek and Turkish Arguments, 1954-59

A few days before the 1950 elections, A.P. Wadsworth expressed the philosophy 
of the newspaper eloquently by writing that while it is hard for someone to be 
convinced that Conservatives or Labor have to be cordially supported, the com-
mon political instinct, asks to choose side. But maybe, he continues, sometimes the 
wisest way is to try to tell to all the parts their wrongs deeds and to suffer the de-
rogatory remarks that always hurt the prospective friends.11 The circulation of the 
newspaper in the 1950s increased 24.5%, taking advantage of the vacancy caused 
by the fall of the Times and also because of its steady position on serious domestic 
and foreign policy issues.12

British press on Cyprus

The chronological breakpoints that define the beginning and the end of the period 
under consideration are on one side the first Greek recourse in December 1954 that 
effectively brought the Cyprus issue before the international audience and impelled 
the British political parties to re-examine and debate the Cyprus issue. On the other 
side is the signing of the Zurich-London Agreements on 19 February 1959 which 
was considered to be the solution to the issue.

It is important to provide some data which will help the understanding of the 
material. Editorials about Cyprus appeared in December 1954 when the issue of 
Cyprus was first discussed in the UN following the first Greek recourse, in July 
1955, when the organisation of the Tripartite Conference was announced and then 
August-September when the Conference was held. The second instance that seems 
to have caused the great interest of the press was Archbishop Makarios’ deporta-
tion in March 1956, as well as the leader of EOKA Dighenis’ declaration of the first 
ceasefire in August of the same year. In 1957, the lowest number of editorials was 
recorded, mainly due to the EOKA ceasefire and the low profile that the British 
Government deliberately kept regarding the Cyprus issue. The consequences of the 
Suez crisis and the absence of any turbulent debates in the House of Commons 
about Cyprus is another reason why the number of such editorials about Cyprus 
was limited. However, in 1958 there was a sharp increase in numbers, mainly in the 
second half of the year due to the personal involvement of the Prime Minister, Har-

11	 D. Ayerst, ‘Guardian’: A biography of a newspaper (London: Collins, 1971), p. 605. This was the 
answer given by the editor of the Manchester Guardian to Winston Churchill who was delivering a 
pre-election speech in Manchester during which he called ‘Mr Manchester Guardian’ to choose his side 
as every Briton should do.

12	 Greenslade, Press gang, p. 122.



130

The Cyprus Review Vol. 31(2) 

rold Macmillan, on the Cyprus problem through the MacMillan Plan and the dete-
rioration of the situation in the island caused by the intercommunal conflicts, the 
intense EOKA activity and the ill-treatment complaints against the British troops 
made by Cypriots. 

In Times had published 155 editorials related to the Cyprus issue, while 187 were 
found in the Manchester Guardian. This means that from December 1954 to Feb-
ruary 1959, for about 51 and a half months, on average one editorial about Cyprus 
was published every eight to ten days. The significance of the Cyprus issue for the 
British press is obvious just with a primary qualitative analysis. Quantitative analy-
sis prior to December 1954, confirms these findings. The reduced importance of the 
Cyprus issue for the British press and the British political scene before the period 
under consideration is profound in the first lines of the Times editorial on February 
25, 1954 titled ‘The people of Cyprus’: ‘There is justice in Lord Winster’s complaint 
that Cyprus is too rarely mentioned in Parliament, but the debate which he initiated 
in the House of Lords on Tuesday explained the reason. Neither Government nor Op-
position speaker found anything new to say’.13 Actually, the appearance of the Cyprus 
issue in the newspaper was rarer than in the House of Commons. Having laid the 
background, we move on to our main analysis. An issue highlighting the difference 
in the views and approaches of the two newspapers under consideration, are their 
stands regarding Greek and Turkish arguments on Cyprus.

Points of view on the Greek arguments

Starting from the way the Greek arguments were presented, the editor of the Times 
argued on Britain’s ability to act ‘unfettered’ in the Middle East, something that 
required Britain to retain sovereignty over Cyprus. He initially attributed respon-
sibility for the deadlock with Greece, meaning the persistence of Athens in calling 
for a referendum in Cyprus, instead of accepting a constitution for Cyprus allowing 
self-government. According to Evanthis Hatzivassiliou, probably, the intention be-
hind the suggestion of long-term self-determination was the hope for disintegra-
tion of the Enosis front. This hope was founded on the assumption (or the certain-
ty) that during a long period of self-government, Right and Left will be in dispute 
and, as a result, the demand for Enosis would diminish.14 

13	 ‘The people of Cyprus’, The Times, 25 February 1954, p 7.
14	 E. Hatzivassiliou, Britain and the international status of Cyprus (Minneapolis: University of Min-

nesota, 1997), p. 34.



131

The Times and The Manchester Guardian on the Greek and Turkish Arguments, 1954-59

The main argument put forward by the Times was that the demand for self-de-
termination through a referendum, could not be accepted because it was not a 
policy that was applied by the British in their colonies.15 Athens and the Ethnarch 
Council of the Greek Cypriots were also considered responsible also because they 
did not advise the Cypriots to accept self-government, since Britain had clearly re-
jected the request for a referendum. The editor also blamed Athens for the uncon-
ditional support for Cypriots and for ignoring the problems that the Enosis demand 
(the demand of the Cyprus union with Greece)16 had created in Greek-Turkish rela-
tions and the Balkan Pact. Another major accusation against Greece was regarding 
the broadcasts of Athens radio, which were considered responsible for the turmoil 
in the island.17 The Greek attitude was considered to be irresponsible by the editor 
of the Times, who thought it was creating problems for NATO’s unity. What he 
suggested in September 1955 was self-government for Cypriots in the (undefined) 
future when the people will be more experienced to decide their fate.18 

In the first editorial notes, the editor of the Times did not hesitate to recognize 
Britain’s responsibility in the escalation of the crisis. In December 1955, he sug-
gested to the British Government should have never stated ‘never’ but had to clarify 
his position in a more diplomatic way.19 He also accused London of wasting time 
and denying to negotiate with Greece, actions that he considered to have intensified 
the crisis. In spite of the British responsibilities, his standpoint, which would re-

15	 «Cyprus», The Times, 3 December 1955, p. 7.
16	 It is worth noting that when the British newspapers refereed to the issue of Cyprus, Union with 

Greece, they wrote ‘Enosis’ without explaining what was the meaning of the term. This alone demon-
strates how much the British public has been concerned with the Cyprus issue.

17	 British Government replied to the 3rd Greek recourse to the UN with a counter-recourse titled ‘Sup-
port from Greece for terrorism in Cyprus’ and published a leaflet titled ‘Greek Irredentism and Cyprus 
terrorism’ in which could be found long quotations of the Athens radio broadcasts on Cyprus. The de-
cision taken by the Governor John Harding, to jam the broadcasts in early 1956, makes obvious the 
relation between the Athens Radio and the ‘terrorism’ in Cyprus, according to the British perception

18	 ‘Testing time’, The Times, 5 September 1955, p. 9 and ‘After the setback’, 8 September 1955, p. 11, etc. 
19	 Henry Hopkinson, Minister of State for Colonial Affairs, announcing the ‘fresh initiative’ of the Brit-

ish Government in Cyprus, made a statement that is considered to be responsible for the escalation of 
the tension between British Government and the Greeks. Especially the use of word ‘never’ was provoc-
ative for the Greeks: ‘It has always been understood and agreed that there are certain territories in the 
Commonwealth which, owing to their particular circumstances, can never expect to be fully independ-
ent’. Debates (Commons), 1953-1954, vol. 531, 28 July 1954, par. 508.



132

The Cyprus Review Vol. 31(2) 

main till the end, was that ‘the worst mistakes have, without any doubt, been made 
by the other side’.20

The editor of the Guardian agreed that London was supposed to face the Cy-
prus problem in response to the fulfillment of Britain’s and NATO’s geostrategic 
obligations in the Middle East. However, he perceived the situation differently as 
he considered the Greek requests justified and expressed the view that the possi-
bility of conceding Cyprus to Greece would not affect the effectiveness of NATO in 
the Middle East. On the contrary, he believed that the bitterness and tension of the 
Greeks because of Britain’s refusal to grant the right of self-determination was the 
factor that would probably push Greece outside NATO, which would cause more 
damage to Britain and the North Atlantic Treaty Organisation than Enosis.21 

The editor of the Guardian didn’t diminish the accountability of the British 
Government only in his first editorials, as his counterpart in the Times. The accu-
sations against London were continuous and related to Whitehall’s procrastination 
in settling the Cyprus issue. In addition, the British government was accused that 
because of the expressed ‘never’, provoked an anti-colonial revolution and was run-
ning the visible risk of rupture in Greek-British and Greek-Turkish relations. Ana-
lyzing these circumstances David French, Evanthis Hatzivassiliou, Francois Crou-
zet and Robert Holland agree that in late 1956 and early 1957 was difficult for Eden 
and Macmillan governments to shape a clear policy on Cyprus mainly because of 
four reasons: Harding’s confidence that he was able to defeat EOKA, Britain’s ob-
ligations to Turkey through mainly the Baghdad Pact, Britain’s strategic needs in 
the Middle East and finally the need to appease the ‘Suez rebels’ (the backbenchers 
right wing Tories who were against every ‘sell-out’ of the ‘Empire’).22 The result of 
all this was an erratic policy, which was portrayed by the editor of the Manchester 
Guardian in an ironic style: 

The Government insists that it must retain sovereignty over Cyprus, because 
in its view the military base cannot in any other conditions operate effectively. 
But in the same breath it purports to promise the right of self-determination to 

20	 ‘Cyprus’, The Times, 3 December 1955, p. 7.
21	 ‘Cyprus’, The Manchester Guardian, 23 November 1955, p. 8.
22	 D. French, Fighting EOKA, The British Counter-Insurgency Campaign on Cyprus, 1955-1959 (Ox-

ford: Oxford University Press, 2015), p. 187; Hatzivassiliou, Britain and the international status of 
Cyprus, pp. 89-93; F. Crouzet, (translation in Greek: Aristotelis Fridas), The Cyprus Conflict 1949-1959 
(Athens: MIET, 2011), p. 848; R. Holland, Britain and the revolt in Cyprus 1954-1959 (Oxford: Claren-
don Press, 1998), p. 136.



133

The Times and The Manchester Guardian on the Greek and Turkish Arguments, 1954-59

the Cypriots ‘in the course of time’. Unless it is proposing an infinite delay in 
application, or implying that soon there will be no need for military base in the 
island, its position is self-contradictory. Probably it has no idea what it means. 
It must speak more plainly.23 

The international complications created by the Cyprus problem led the Guardi-
an editor to make an important proposal early on: the Cyprus issue to be handled no 
longer by the Colonial Office, but by the Foreign Office. When he realised that hopes 
for resolving the issue arose, especially during periods of diplomatic processes, he 
made recommendations to Athens and London. During the negotiations between 
Archbishop Makarios and Governor John Harding (October 1955-February 1956), 
the editor suggested to the Greeks to accept the British proposals because the dif-
ference from self-government to self-determination was not great. Furthermore, he 
proposed to the Greeks to accept self-government and reach self-determination, in 
a way, which would not affect the collective security system in the region and would 
not worry Turkey. At the same time, he credited time to the British Government to 
prove its intentions, not requiring that the time limit for self-determination should 
be set. He was satisfied by the replacement of ‘never’ with ‘not in the foreseeable 
future’.24

The editor of the Times introduced for the first time yet another argument in 
December 1955 by supporting that Greek attitude in Cyprus urged the Greek Left-
ists to pursue a more unfettered international orientation for Greece and expressed 
fears about the outcome of the upcoming elections in Greece. The same fear was ex-
pressed by the editor of the Guardian in his editorial on the occasion of the collapse 
of the Tripartite Conference in September 1955 and the anti-Hellenic pogroms in 
Constantinople organised by the Turkish Government. The fear of a change in 
Greek position/stance did not originate, according to the Guardian, from Greece’s 
irresponsibility as claimed by the Times, but from Britain’s failed initiative of the 
Tripartite, which, according to the Guardian editor, ‘is declared to have been worse 
than a failure’.25

The Times, echoing the rhetoric of British diplomacy, introduced the ‘Lost Op-
portunity Theory’ in June and August 1958. The aim was to blackmail the Greeks 
to accept the Macmillan Plan, which was then under discussion. In one of his edi-

23	 ‘When?’, The Manchester Guardian, 20 July 1956, p. 6.
24	 ‘The Greek Question’, The Manchester Guardian, 13 October 1955, p. 6.
25	 ‘Greek dismay’, The Manchester Guardian, 16 September 1955, p. 8.



134

The Cyprus Review Vol. 31(2) 

torials, the editor of the Times, referred to the Radcliffe constitution presented and 
rejected the previous year ‘as a good opportunity that has been lost’.26 In another 
editorial he tried to persuade the Greeks (both Greek Cypriots and the mainland 
Greeks) that Enosis, which he considered unfeasible in June 1958, could have been 
achieved by accepting Britain’s first proposals in 1955 and 1956 on ‘smooth con-
stitutional development’. The contradiction in this view lies in the fact that in the 
Times editorial published on, July 29, 1954, a day after the Hopkinson’s ‘never’, 
satisfaction was expressed because ‘any development of self-government will be 
separate from the right of self-determination’.27 Therefore, despite the fact that up 
to 1956 he keenly rejected Enosis, even as the final stage of the process of self-gov-
ernment, in 1958 he considered that Enosis could have been achieved if Greeks 
were more prudent. The reason that prompted the editor to make this recommen-
dation to the Greeks, despite the contradiction, was to convince them that their 
strategies they followed had failed and therefore had to support the new British 
proposals, the Macmillan Plan. The editor of the Guardian also tried to put forward 
the ‘Lost and Last Opportunity Theory’ in his editorial on 16 August 1958, in order 
to bend Greeks morale and persuade them that if they did not accept the Macmillan 
plan, chaos would prevail.

Points of view on the Turkish arguments

As for the Turkish positions, mainly the demand for partition of the island, the 
Times initially made occasional reports stating that Ankara’s interest in the island 
had to be taken into account. The editor of the newspaper expressed the view that 
Turkey was more important than Greece, having as a criterion, as mentioned ear-
lier, Britain’s geostrategic needs.28 On March 12, 1956, three days after Makarios’ 
deportation from Cyprus, which caused a stormy international reaction, the edi-
tor of the Times instead of commenting on the deportation, published an editorial 
titled ‘The Best Ally’. The editorial emphasised and analysed Ankara’s role as an 
important British ally in the Middle East, the Eastern Mediterranean, the Balkans, 
Europe and NATO. The intention of the editor, was to emphasise that Britain could 
not overlook the importance of Turkey by accepting the Greek demands. This em-
phasis on the Turkish factor and Turkish sensitivities in Cyprus were made in order 
to stress the role of Britain on the island as mediator between Greeks and Turks of 

26	 ‘Last chance’, The Times, 16 June 1958, p. 9.
27	 ‘No to Cyprus’, The Times, 29 July 1954, p. 7.
28	 ‘Limited patience?’, The Times, 18 February 1958, p. 9.



135

The Times and The Manchester Guardian on the Greek and Turkish Arguments, 1954-59

the island. In this notion Britain’s withdrawal would create chaos as it happened 
in Palestine, where Britain’s withdrawal did not bridge the gap between Arabs and 
Israelis.29 However, actually the situation was more serious in Cyprus than in Pal-
estine. Greece and Turkey were both members of NATO and a Greco-Turkish war 
over Cyprus would have been extremely disastrous for the Southeastern flank of 
NATO. 

Gradually in Times editorials another parameter was gaining ground: The ar-
gument put forward by Turkey that the country’s interest on Cyprus was not only 
due to strategic reasons but also for the protection of the Turkish population which 
consisted the one fourth of the population of the whole island. However, on March 
23, 1956, two weeks after the deportation of Archbishop Makarios, the same edi-
tor in his editorial titled ‘The Turks in Cyprus’ admitted that Turkey’s objection to 
Enosis was not so much the concern for the Turkish community on the island as 
much as the strategic value of Cyprus, which Turkey considered an extension of 
Asia Minor.30 An important comment made in the same editorial was that EOKA’s 
tactics, the ‘Greek terrorism’ did not directly aim the Turks.31 

What differentiated the editor of the Guardian from the editor of Times was the 
view of the former that the concerns of Turkey were unreasonable. In July 1956, 
the editor of the Guardian, on the occasion of the assignment of Lord Radcliffe to 
create a constitution for Cyprus, published an editorial note whose first sentence 
gives the mark: ‘The government prefers Turks to the Greeks, but it must have 
been studying at Delphi’.32 Referring to the ambiguous, controversial and sibylic 
statements on the future of Cyprus made by the Government officials, he re-pub-
lished the words of Clement Davies, the head of the Liberal Party in the House of 
Commons: ‘Ankara has succeeded in dictating to Whitehall (...) and the Turks in 
Cyprus may take a stubborn cue.’ The editor’s opinion was also stated: that the Gov-
ernment was not decisive towards the Turks, but also that the British Government 
was using the Turks to justify its reluctance to act.33 Additionally, in an editorial in 
January 1958 the editor expressed the opinion that London’s acceptance of parti-

29	 ‘Forced move’, The Times, 14 March 1956, p. 11.
30	 ‘The Cyprus talks’, The Times, 6 February 1956, p. 9 and ‘Limited patience?’, The Times, 18 Febru-

ary 1958, p. 9. 
31	 ‘The Turks in Cyprus’, The Times, 23 March 1956, p. 11. 
32	 ‘When?’, The Manchester Guardian, 20 July 1956, p. 6.
33	 ‘Little and late’, The Manchester Guardian, 13 July 1956, p. 8 and ‘Nothing to offer’, The Manchester 

Guardian, 15 May 1956, p. 6.



136

The Cyprus Review Vol. 31(2) 

tion, only because Turkey was considered by Whitehall to be a more important ally 
than Greece, was an unjust decision for the Cypriots.

Furthermore, the editor of the Guardian, commenting on Turkish concerns, 
stressed that these concerns could not be used indefinitely to justify the oppression 
of the four-fifths of the Cyprus population. It therefore called the Turks to realise 
that their interests would be better served by a solution which would guarantee 
the future of the Turkish population on the island, in contrast to the continuing 
impasse. He continued with the fact that the Turks of Cyprus had no reason to 
feel insecure if Cyprus was united with Greece, because, Greece as a civilised coun-
try, respected and protected the Turkish populations that existed in Thrace. The 
Guardian also stressed that Greece was an ally in NATO and gave no reasons for 
not trusting it. But even if Communists would come into power in Greece (which 
was an argument against Enosis put forward by Turks), it would be such a blow 
to Turkey that the occupation of Cyprus from Greece or Britain would not matter 
much. 

The rejection of Turkish arguments by the Guardian can be found in the edi-
torial of September 7, 1957 titled ‘Lord Byron’s mistake’. In this article the editor 
replied point-to-point to the Turkish arguments as published in a bulletin issued by 
the Turkish Embassy in London. Amongst others, the editor replied to the Turkish 
argument that ‘Cyprus is ‘a natural continuation of Anatolia’ and ‘part of Turkey 
geopolitically’’, stating that ‘Canada, likewise, is part of the United States geopolit-
ically, and Holland of Germany; it is an argument which has endless possibilities’. 
Answering to the racist argument that ‘the Christian population of Cyprus is not 
Greek, but a ‘mixed race’’ he referred to the right of the people to self-determine 
their selves: ‘This is probably true, for everybody in Europe belongs to a mixed race; 
one wonders why they [the Greeks of Cyprus] are so ignorant as to want to join their 
Greek rather than their Anatolian kinsmen’. The last sentence shows diachronically 
the misunderstanding which occurs when a diplomatic mission reproduces inter-
nationally, arguments suitable only for domestic use: ‘Every country has its wild 
men, but their theories are not usually disseminated in embassy bulletins’.34 

Regarding the Turkish positions, the main issue for the editors of the newspa-
pers to comment on, was the Turkish request of Partition. The Guardian consid-
ered that the only reason it would be useful to refer to partition during the talks 

34	 ‘Lord Byron’s mistake’, The Manchester Guardian, 7 September 1957, p. 4.



137

The Times and The Manchester Guardian on the Greek and Turkish Arguments, 1954-59

was to put pressure on the Greeks. This was also the view of the editor of the Times, 
who warned that it would eventually become inevitable because of the action of the 
Greek ‘extremists ‘.

The declaration of the Minister of Colonies in the House of Commons on 19 
December 1956 is considered to have signaled the dialogue on the issue of parti-
tion. The Colonial Minister had stated: ‘Any exercise of self-determination should 
be effected in such manner that the Turkish Cypriot community shall, in the special 
circumstances of Cyprus, be given freedom to decide for themselves their future 
status. In other words, Her Majesty’s Government, recognises that the exercise of 
self-determination in such a mixed population must include partition among even-
tual options’.35

The Guardian, while admitting that partition ‘seemed plausible, in the last re-
sort’, nevertheless characterised it as ‘craven’, ‘ill fated’ and ‘an abdication of re-
sponsibility’ since it considered that the government, by partitioning Cyprus, would 
create a mess that would affect international relations for many years. India, Pal-
estine and Ireland, were indicated as examples to be avoided because those cases 
proved that partition would not serve the security of Turkey and the West.36 Moreo-
ver, the editor considered that partition was inapplicable for both political and eco-
nomic reasons and that the bloodshed between the Greeks and the Turkish Cypri-
ots would not stop if partition was promoted. On the contrary, partition, according 
to the editor of the Guardian, would threaten Turkish interests and he raised once 
more the question of whether Cyprus, united to the Greek state, would be more 
dangerous for Turkey than Bulgaria and the Soviet Union, hostile countries with 
which Turkey shared borders too. The editor of the Guardian insisted on arguing 
against partition, by writing that it would not solve the problem that Turkey faced 
at its southeastern border after the Iraqi revolution that left the country exposed 
and the Baghdad Pact without... Baghdad. On the contrary, he supported that par-
tition would worsen the problem, as the danger of the encirclement of Turkey by 
hostile countries, if Greece left NATO due to the Cyprus problem, was visible.

35	 Debates (Commons), 1956-1957, vol. 562, 19 December 1956, col 1268. The same period the Turk-
ish Prime Minister, Adnan Menderes, asked the Professor (and afterwards Foreign Minister) Nihat 
Erim to form reports that would be the policy of the country on the Cyprus issue. Those reports dated 
24.11.1956 and 22.12.1956 inter alia considered out of question both Enosis and the return of the island 
to Turkey and proposed partition as a ‘compromise’ solution.. 

36	 ‘Up to Britain’, The Manchester Guardian, 29 January 1958, p. 6 and ‘Second chance’, The 
Manchester Guardian, 28 January 1957, p. 6.



138

The Cyprus Review Vol. 31(2) 

The Times’ view was identical with that of the Guardian, that partition was the 
hindmost solution. But the justification suggested by the editor of The Times was 
different. He argued that partition was inappropriate in Cyprus because there was 
simply no population separation since Greeks and Turks were scattered throughout 
the island. Partitioning was therefore a solution that, according to an editorial note 
of May 1957, raised objections, since in order to be implemented, Cypriots should 
be ‘uprooted and moved’.37 In February 1957, the editor considered the partition 
unacceptable, unworkable and dysfunctional because it would cause administrative 
difficulties. The editor in order to emphasise his negative view on partition did not 
hesitate on July 24, 1958 to describe the appeals made by the Turkish Cypriot lead-
er, Fazil Kuchukto Ankara for military intervention, as a ‘stupid threat’.38 However, 
this threat was not made accidentally. The summer of 1958 was a dramatic one 
because of the intercommunal clashes between Greek and Turkish Cypriots. Turks 
became more intransigent because they were exploiting the British preference for 
them and realised that ‘the more violent and unreasonable the Turks became, the 
more the British moved to their views’.39 

Conclusion

Summing up, it appears that the factor which determined the way Greek and Turk-
ish positions were dealt by the British newspapers was what they considered the 
essence of the issue. In general, British newspapers dealt with the Cyprus issue 
when the echo of events reached London, mainly through parliamentary debates 
in the House of Commons, Greek recourses to UN or when a new diplomatic in-
itiative was being prepared. It is worth mentioning that the Greek positions are 
more commented than the Turkish ones, since the crisis had arisen from the dip-
lomatic confrontation between Greece and Britain. The systematic commentary on 
Turkish positions can be seen after December 1956 and focuses on the demand for 
partition. Another finding seen through the comparison of the editorial notes of 
the newspapers to the arguments put forward during discussions in the House of 
Commons on the Cyprus issue, is that the press followed the divisions of the British 
political scene, the Conservative Government on the one hand and on the other the 
Labour opposition which expressed the decolonization notion. Thus the Times (and 
other newspapers identified with the Government’s views) largely reproduced the 

37	 ‘A task for NATO’, The Times, 04 May 1957, p. 7.
38	 ‘Incipient civil war’, The Times, 24 July 1958, p. 9.
39	 Hatzivassiliou, Britain and the international status of Cyprus, p. 128.



139

The Times and The Manchester Guardian on the Greek and Turkish Arguments, 1954-59

arguments of the Conservative government, while the Guardian (and other news-
papers identified with the opposition’s views) used the opposition rhetoric. 

The reader could reasonably ask whether the criticism of the government made 
by the opposition was honest. Was the Labour party pro-Greek, or were they criti-
cizing the Government in order to corrode its power hoping for the next elections?  
What would happen if Labour was Government? Would they apply what they prom-
ised? No one can know for sure. 

Their previous act of not accepting the volumes of the 1950 Enosis Referendum 
and the refusal to discuss the Cyprus issue when they were in power, although the 
circumstances were different back in 1950, gives a partial answer. However, the 
Labour M.P. Tom Driberg was fiercely attacked by the Conservative Press because 
in August 1954 he was present during a sermon in Cyprus where Archbishop Maka-
rios denounced the anti-sedition law which was enacted earlier that month and 
declared the tenacious and persistent Enosis struggle.40 In addition, the annual La-
bour Conference which took place in Brighton (30 September-4 October) decided 
that self-determination was the solution for Cyprus: ‘Mrs Barbara Castle gave two 
assurances by the Executive: ‘The next Labour Government within lifetime would 
try to give Cyprus self-determination without partition’’.41 Nevertheless, Labour 
party supported the Macmillan Plan in 1958, when the General Elections of 1959 
were closer. Nancy Crawshaw spots the relation between the positions of the La-
bour Party and the Greek anticipations, referring to the Macmillan Plan: ‘In spite 
of the attitude of the socialist and liberal newspapers in Britain, the Greek Cypriots 
still hoped for the support of the Labour Party’.42 Last but not least, another factor 
must be added. The decade of 1950 was the decade when the de-colonisation of 
the British Empire reached a peak. It seems that the de-colonisation notion, ex-
pressed mainly by the Labour Party, was another ‘prism’ through which the argu-
ments about Cyprus were seen. Nevertheless, John Reddaway, who was serving as 
Administrative Secretary in Cyprus (1957-1960) writes down his straightforward 
opinion. ‘If they [the British Labour Party] had found themselves in power when 
the crunch came over the application of self-determination to Cyprus it is probable 
they too would have ended up in much the same position as the Conservatives’.43

40	 ‘Tom Driberg gets a hero’s ‘Hello’’, Daily Express, 23 August 1954, p. 2. 
41	 ‘Labour Party Conference, Concern for the Colonies’, The Manchester Guardian, 05 October 1957, p. 2.
42	 N. Crawshaw, The Cyprus revolt (London: George Allen & Unwin, 1978), p. 297.
43	 J. Reddaway, Burdened with Cyprus (London: Weidenfeld & Nicolson, 1986), p. 101



140

The Cyprus Review Vol. 31(2) 

The arguments of the newspapers were based on the way their editors perceived 
the situation. The Times advocated maintaining sovereignty over the island as im-
portant for Britain’s ability to fulfill its strategic obligations in the Middle East and 
to shape international and colonial policies. The Guardian, having the same crite-
rion, defending the Middle East from the Soviet threat, faced with more sensitivity 
and realism the demands of the Greeks and argued that Enosis would not have 
negative impact on Britain’s Middle East interests and Turkish security.

From the first editorials, it appears that the editor of the Guardian did not over-
look Britain’s strategic interests in the Middle East by supporting self-determina-
tion, but, free from colonial obsessions, considered that the concession of Cyprus 
to Greece did not diminish the operational capacity of the British in the Middle 
East. On the other hand, for the editor of the Times, the demands of the Greeks 
for self-determination were not justified, so they were presented in a negative way. 
The conclusion was that Greece was responsible for the turmoil in Cyprus and the 
deterioration of the Greek- Turkish relations. In this context, it was necessary for 
Britain to retain the control of the island having the role of the arbitrator. Although 
the Guardian did not hesitate to attribute accountability to Greece, mainly for the 
broadcasts of Athens radio, expressed the opinion that the burden of responsibility 
was on the British Government, which took such actions that, instead of solving 
the problem, made it more complicated. Regarding the role played by Britain, the 
newspaper did not accept that it should be that of the arbitrator, but, having ruled 
the island for about 80 years, was obliged to find a viable solution. The editor of the 
Guardian therefore worried that, with irresponsible actions, Britain would create 
chaos, recalling the results that caused similar decisions in other colonies. Finally 
yet importantly, the attitude of each newspaper to the essence of the Cyprus prob-
lem is to be found in the way they dealt with the Zurich-London agreements in 
February 1959. The Times hailed them as proof that NATO could solve its internal 
problems efficiently and the Guardian as a victory of reason.

References

Primary Sources

Debates (Commons), December 1954- February 1959.

The Manchester Guardian, December 1954- February 1959.

The Times, December 1954- February 1959.



141

The Times and The Manchester Guardian on the Greek and Turkish Arguments, 1954-59

Secondary Sources

Afentouli, D. (2012) The view of the British Press on the Hellenic-Turkish relations 
1955-1965. n/a: Gutenberg (in Greek).

Alexandrou H. (ed.) (2012) Cyprus echoes, The comments of the British Press on 
the EOKA struggle. Nicosia: Cactus and Polikarpos Yiorkadjis Foundation (in 
Greek).

Alexandrou, H. (ed.) (2009) The Cyprus struggle (1955-1959) through the pen of 
the cartoonists of Manchester Guardian and Daily Mirror. Nicosia: Council of 
the Historical Memory of EOKA Struggle (in Greek).

Argiriou, S. (2017) The National Movement of the Greek Cypriots during the last 
period of the British rule. Athens: Asini (In Greek).

Ayerst, D. (1971) ‘Guardian’: A biography of a newspaper. London: Collins.

Crawshaw, N. (1978) The Cyprus revolt. London: George Allen & Unwin.

Crouzet, F. (2011) (translation in Greek: Aristotelis Fridas), The Cyprus Conflict 
1949-1959. Athens: MIET (in Greek).

French, D. (2015) Fighting EOKA, The British Counterinsurgency Campaign on 
Cyprus. Oxford: Oxford University Press. 

Greenslade, R. Press gang, How newspapers make profits from propaganda. Lon-
don: Macmillan, 2003.

Griffiths, D. (ed.) (1992) The Encyclopedia of the British Press. London: Macmillan. 

Grivas-Dighenis, G. (1961) Memoirs of EOKA struggle 1955-1959. Athens: n/a (in 
Greek). 

Hatzivassiliou, E. (1997) Britain and the international status of Cyprus, 1955-59. 
Minneapolis: University of Minnesota.

Hatzivassiliou, E. (ed.) (2000) The Greek foreign policy through the pen of the 
cartoonist. Fokion Demetriades squibs the Evangelos Averoff-Tossitsa, For-
eign Minister, 1956-1963. Athens: Evangelos Averoff-Tossitsa Foundation (in 
Greek).

Hetherington, A. (1981) Guardian years. London: Chatto & Windus. 

Holland, R. (1998) Britain and the revolt in Cyprus 1954-1959. Oxford: Clarendon 
Press.

Hrisanthou, H. (2009) Cartoon-ing the history of the Cyprus issue. Nicosia: Armi-
da (in Greek).



142

The Cyprus Review Vol. 31(2) 

MacDonald, I. (1984) The History of Times. London: Times Books.

Reddaway, J. (1986) Burdened with Cyprus. London: Weidenfeld & Nicolson.

Seaton, J. and Pimlott, B. (ed.) (1987) The Media in British politics. Aldershot: 
Gower. 

Seymour-Ure, C. (1974) The political impact of Mass Media. London: Constable.

Seymour-Ure, C. (1991) The British Press and broadcasting since 1945. Oxford: 
Blackwell.

Smith, A. (ed.) (1974) The British Press since the War. London Vancouver: David 
and Charles.

Sophocleous, A. (1977) Introduction in communication, persuasion and propa-
ganda. Nicosia: n/a (in Greek).

Sophocleous, A. (1995) Press and Dependency, The Cyprus Crisis of 1974 and the 
newspaper The New York Times. Nicosia: Intercollege (in Greek).

Sophocleous, A. (ed.) (2005), The EOKA struggle (1955-1959) in the Athenian 
Press. Nicosia: Mass Media Institute Intercollege (in Greek).

Tunstall, J. (1983) The Media in Britain. New York: Columbia University Press.

Tunstall, J. (1996) Newspaper power, the new national Press in Britain. Oxford: 
Clarendon.

Union of Cypriot Editors (ed.) (1989) The Cyprus Cartoons of Fokion Demetria-
des. Nicosia: Union of Cypriot Editors (in Greek). 

Xydis, S. (1967) Cyprus, conflict and conciliation, 1954-1958. Ohio: The Mershon 
Center for Education in National Security.

Xydis, S. (1973) Cyprus, Reluctant Republic. The Hague-Paris: Mouton.


