
235

GGrreeeekk  CCyypprriioott  MMeeddiiaa  DDeevveellooppmmeenntt  aanndd  PPoolliittiiccss

CCHHRRIISSTTOOPPHHOORROOSS CCHHRRIISSTTOOPPHHOORROOUU

AAbbssttrraacctt

The article examines the factors and conditions that influenced the development of the Greek
Cypriot media in Cyprus. On the one hand it traces the link between changes in the media
landscape and on the other it pursues the relationship between politics, technology and economy.
It appears that the course of political life contributed to either the increase or decrease of the
number of newspapers in connection with their political and ideological positions. Information
from power holders or elite groups about conspiracies was often uncritically published and while
pluralism does exist, extreme polarisation is observed on critical issues, which limits public debate.

KKeeyywwoorrddss:: Press, media development, politics, Cyprus 

‘The public opinion must learn the truth and the Interior Ministry would facilitate this by
issuing an official statement. The people need to know the truth, which will enable them to
disapprove in the stronger terms possible those who believe that they could make plans to
trouble this country’s peace, but also in order to apportion responsibilities and ask that
sanctions be imposed on those competent persons, whoever they are, in case all that
[information] about a conspiracy would prove just bubbles [groundless]. It’s the
government’s duty to explain immediately and at the same time announce sanctions against
the ones and the others according to the results of the investigation on the conspiracy’
(∂ÏÂ˘ıÂÚ›· [Eleftheria], 10 August 1960).

The excerpt quoted here summarises the reaction of the newspaper Eleftheria to information
leaked by official sources to the media about a conspiracy to cause trouble and ‘bloodshed’ on the
day of the declaration of Cyprus Independence, on 16 August 1960. In fact, it highlights the paper’s
perception of the role of the press. First, the people have the right to know the truth; second, by
knowing the truth, the people can position themselves on the specific subject; third, they can on
the one hand impute responsibility and, on the other hand ask for the punishment of officials
spreading unfounded information. In a single, albeit long sentence, the newspaper laid down the
fundamental principles that should govern the relations between the media, the public and the
power-holders. In the background of this reaction was the question of the role of some newspapers
as mere disseminators of leaked ‘information’ by official sources. It raises two questions related to
the extent to which the principles laid down were properly applied and respected by the press as
well as to the nature of relations entertained between the press and the power holders.



THE CYPRUS REVIEW (VOL. 22:2 FALL 2010)

236

1 Established by the British as Cyprus Broadcasting Service (1953 – Radio, 1957 – TV) changed to Cyprus
Broadcasting Corporation upon Cyprus independence.

2 Today’s dailies by year of publication: Cyprus Mail (English, 1945), ∞Ï‹ıÂÈ· [Alithia] (1952 weekly, 1982 daily),
ºÈÏÂÏÂ‡ıÂÚÔ˜ [Phileleftheros] (1955), Ã·Ú·˘Á‹ [Haravgi] (1956), ™ËÌÂÚÈÓ‹ [Simerini] (1976), ª¿¯Ë [Machi]
(1994 – second period) ¶ÔÏ›ÙË˜ [Politis] (1999).

The aim of this article is to briefly examine Greek Cypriot media development and
interaction with authority, i.e. power holders and elite groups. More specifically, it examines the
development of the media in association with politics, political power and other factors that
influenced its course. This is a first attempt to delineate the subject, since more extensive research
is needed to present a complete account. For obvious reasons due to the language barrier,
accessibility, and deeper knowledge of the subject, I could not include in this study the Turkish
Cypriot press. The main argument here is that the development of Greek Cypriot media and
politics appears closely linked, with the media adequately responding to their watchdog and fourth
estate roles in rare cases only. 

As in most aspects of the life of the Republic of Cyprus the media developed mainly in two
phases, namely the Makarios and post-Makarios eras. The first one began after the Agreements
leading to independence (February 1959) and extended through to 1980; the second phase
developed from 1980 onwards. Makarios’ combined offices as Archbishop and President of the
Republic, and his charisma imposed him above all people and institutions (Markides, 1977). This
even extended beyond his death in 1977; he turned into the main reference figure, a target or a
source of legitimation for the media. Each of the two phases can be divided into specific periods
within which media development displays different characteristics. But note that no clear cut
boundaries can be set between these periods as the passage from one period to the next is gradual.

MMeeddiiaa  DDeevveellooppmmeenntt

The state controlled broadcasting channels of the Cyprus Broadcasting Corporation 
(ƒ·‰ÈÔÊˆÓÈÎfi ÿ‰Ú˘Ì· ∫‡ÚÔ˘ – RIK1) monopolised the airwaves for 30 years; private
broadcasting first started operation in 1990 (radio) and 1992 (television), which is a turning point
in media development. Both the landscape and RIK were to change fundamentally in the years
that followed. 

The press operating at the time of the London-Zurich agreements that led to Cyprus
independence was to undergo significant changes in interesting ways. Features of its development
can be deduced from the study of data relating to new titles published and the life duration of each
publication. It is noticeable that three of today’s daily newspapers, six Greek plus the only English
language daily, were first published before 1959.2 No old weeklies have survived, other than
mouthpieces of trade unions.



GREEK CYPRIOT MEDIA DEVELOPMENT AND POLITICS

237

3 The table was compiled from data in Christophorou, 1993 and further research for the period after 1985.

The study of Table 1 provides us with interesting data regarding the evolution of the press:3

● More than 90 daily and weekly newspapers were published over a 30-year period (1960-
1990); three per year on average, but only one in three survived for more than two years.
The year with the highest number of new titles per year is 1981, with nine, followed by
1974 with eight, 1985 with seven, and 1964, 1982 and 1987 with six. Interestingly the
biggest number of first time publications over a three-year period occurred from 1980 to
1982 with 18 titles, followed by the period 1974 to 1976 with 15 titles.

● In some cases, the proliferation of new titles was accompanied by the disappearance of
others that had published for many years; this closing down was not always
simultaneous, it could precede or follow by one year. 

● A closer look at the development of the press reveals that these phenomena, i.e. the
massive arrival and survival or conversely the disappearance of newspapers coincided
with significant events, political, social, economic or other.

Significant political events can be associated with changes in the media landscape. Some of
the existing media ceased publication, for various reasons, because they could no longer sustain
enough audience to justify their existence. Conversely, new media could represent new ideologies
and respond to the need to voice and circulate new ideas. In most cases, newspaper enterprises were
family businesses, and the launch of a new title could also mean an attempt by the publisher to
promote his ideas or gain political influence and authority.

Thus, only four publications (the daily ª¿¯Ë [Machi], 1960, and weeklies ∂ıÓÈÎ‹ [Ethniki],
1959, £¿ÚÚÔ˜ [Tharros], 1961, and ™˘Ó·ÁÂÚÌfi˜ [Synagermos], 1962) out of those that appeared
between 1959 and two years after Cyprus independence survived through to 1974. All four
publications were supporters of the pursuance of enosis, union with Greece; this pro-enosis trend
was strengthened by another two dailies, ∞ÁÒÓ [Agon] and ¶·ÙÚ›˜ [Patris], as this goal from
1964, became the choice of the Greek Cypriot leadership following the collapse of bi-communality
in Christmas of 1963. Equally, six newspapers with a 10 to 38-year-long history, ceased publication
in between 1960 and 1964, of which ÃÚfiÓÔ˜ [Chronos] and ¶·Ú·ÙËÚËÙ‹˜ [Paratiritis] had been
publishing in Limassol since 1925 and ∞ÁÚÔÙÈÎ‹ [Agrotiki] in Athienou. It seems that after
independence the periphery started losing ground to the benefit of news distributed in the capital
and eventually echoed island-wide concerns and ideas. The case of ŒıÓÔ˜ [Ethnos] is also an
interesting one as this daily, founded by ‘the father’ of the traditional right, Themistoklis Dervis,
initially supported Yiannis Clerides in the first presidential elections of December 1959. It quickly
shifted support for Makarios’ candidacy to rally the new power, but this did not help, as it became
the first paper to lose the battle for survival only weeks after independence. 

In 1964, along with pro-enosis titles one populist daily ∆ÂÏÂ˘Ù·›· flÚ· [Teleftea Ora] and
one satirical weekly, ™·ÙÈÚÈÎ‹ [Satiriki], also appeared to voice anti-imperialist and anti-enosis



THE CYPRUS REVIEW (VOL. 22:2 FALL 2010)

238

positions. ∆ÂÏÂ˘Ù·›· flÚ· [Teleftea Ora] published daily to alert news of developing Anglo-
American devilish conspiracy plans and imminent Turkish invasion activity. For some months it
became a supporter of the Athens dictatorship, that seized power in April 1967, but it ended
publication in December 1969 and was immediately replaced by ªÂÛËÌ‚ÚÈÓ‹ [Mesimvrini].

Other kinds of political events and processes that affected the course of the press were the

reshaping of the political and party landscape. It began in 1968 after the pronounced shift by

Makarios to the pursuance of independence instead of enosis and the ensuing creation of the first

post-independence political parties. °ÓÒÌË [Gnomi] (1968) and ∆· ¡¤· [Ta Nea] (1969) were

the first post-independence party mouthpieces, of DEK (National Democratic Party –

¢ËÌÔÎÚ·ÙÈÎfi ∂ıÓÈÎfi ∫fiÌÌ·) and EDEK (Unified Democratic Union of the Centre – ∂ÓÈ·›·
¢ËÌÔÎÚ·ÙÈÎ‹ ŒÓˆÛË ∫¤ÓÙÚÔ˘). During this period, two new apolitical weeklies were also

published for the first time, i.e. ∞Û‡ÚÌ·ÙÔ˜ [Asyrmatos] and º·Îfi˜ [Fakos]. Attempts for a new

daily (¶ÚˆÈÓ‹/¡¤· ¶ÚˆÈÓ‹ [Proini /Nea Proini]) representing the voice of terrorist EOKA B

were short lived, contrary to the fate of the more pro-Makarios evening paper ∞ÔÁÂ˘Ì·ÙÈÓ‹
[Apogevmatini] (1972), published for more than 30 years. The same phenomenon of the

publication of new press titles was repeated after the collapse of right wing parties ∂ÓÈ·›ÔÓ
[Eniaion] and ¶ÚÔÔ‰Â˘ÙÈÎ‹ ¶·Ú¿Ù·ÍË [Progressive Front] and the formation of new parties, the

centre DIKO (¢ËÌÔÎÚ·ÙÈÎfi ∫fiÌÌ· – [Democratic Party]) and conservative DISY

(¢ËÌÔÎÚ·ÙÈÎfi˜ ™˘Ó·ÁÂÚÌfi˜ – [Democratic Rally]) in 1976, along with the emergence of a new

pro-Makarios power team to replace the conservatives. These changes in the party landscape

following the blow of the coup against Makarios and the invasion of the Turkish Army, as well as

the ousting of Glafcos Clerides from power were accompanied by the gradual disappearance of

pro-enosis, opposition to Makarios titles that appeared from 1959 to 1964 or later, including the

conservative newspaper ∂ÏÂ˘ıÂÚ›· [Eleftheria]. In the landscape that emerged both the old and

the newly published newspapers ∂ÏÂ‡ıÂÚÔ˜ §·fi˜ [Eleftheros Laos], ¢ËÌÔÎÚ·Ù›· [Dimokratia],

¢ËÌÔÎÚ·ÙÈÎ‹ [Dimokratiki], ∂ÏÂ˘ıÂÚˆÙ‹˜ [Eleftherotis] and ∂ÏÂ‡ıÂÚË ∫‡ÚÔ˜ [Eleftheri

Kypros] supported Makarios. More important changes were brought about by the reshaping of

politics in 1980 after the death of President Makarios. Without his uniting authority, the camp of

his supporters fragmented and gave birth to new parties, NEDIPA (¡¤· ¢ËÌÔÎÚ·ÙÈÎ‹
¶·Ú¿Ù·ÍË [New Democratic Front]), PAME (¶·ÁÎ‡ÚÈÔ ∞Ó·ÓÂˆÙÈÎfi ª¤ÙˆÔ [Pancyprian

Renewal Front]) and EK (ŒÓˆÛË ∫¤ÓÙÚÔ˘ [Union of the Centre]). More importantly, politics

evolved away from the Late President’s omnipresence and influence, and genuine party

competition started in earnest. The publication of party mouthpieces and other press organs raised

the number of daily and weekly newspapers in 1981 to 32, the highest ever recorded (see further

Christophorou, 1993).

Along with the above phenomena, the prospect of elections especially after 1980 offered an

opportunity for the publication of new dailies or weeklies. Additional publications typically



GREEK CYPRIOT MEDIA DEVELOPMENT AND POLITICS

239

occurred in the year prior to elections or in the year that the elections took place, but after the
elections were over the major part of this press usually disappeared. Such examples were
∂ÏÂ˘ıÂÚÔÙ˘›· [Eleftherotypia] of DIKO in 1980, ∫‹Ú˘Î·˜ [Kirykas] of EK and ∫˘ÚÈ·Î‹
[Kypriaki] of PAME in 1981. When elections coincided with the emergence of new political
forces, as they did between 1980-1983 and 1987-1988 the increase was even sharper. √ÈÎÔÓÔÌÈÎ‹
[Ikonomiki], ∂›Î·ÈÚË [Epikeri], ∂ÏÂ˘ıÂÚ›· ÙË˜ °ÓÒÌË˜ [Eleftheria tis Gnomis], Ë flÚ· [I
Ora], ¶·Ú·ÛÎ‹ÓÈÔ [Paraskinio], and ∂ÌÚfi˜ [Embros] were all published in 1987. Similarly,
many ceased publication during the same periods. The changing political environment was a
contributory factor on the one hand to this proliferation of new titles, while on the other hand the
possibility of acquiring public funds for the publication of electoral rolls played a part.

Technological developments together with the cost of modernisation and the benefits that
came with it also affected the press. Thus, the dailies gained advantage from the ease that
phototypesetting offered and in 1981-1982 they increased publication to seven times a week
instead of six, filling the gap of ‘dailies-free’ Monday. The initial inclusion of ‘Monday edition’
below the daily title was soon to be removed. The 7/7 decision of the dailies was a deadly coup for
all the weeklies as they could ill-afford the competition of papers that disposed more resources and
had a regular, daily readership. Eight weekly and one daily newspaper – the more prominent of
which were liberal ∫‡ÚÔ˜ [Kypros] (1952), ™·ÙÈÚÈÎ‹ [Satiriki] (1964), and ∞Û‡ÚÌ·ÙÔ˜
[Asyrmatos] (1968) – ceased publication and pluralism received a serious blow. Contrary,
however, to several aborted attempts in 1984 and 1985, new weeklies published in 1987 (∂›Î·ÈÚË
[Epikeri], ∂ÏÂ˘ıÂÚ›· ÙË˜ °ÓÒÌË˜ [Eleftheria tis Gnomis], ¶·Ú·ÛÎ‹ÓÈÔ [Paraskinio], and
∂ÌÚfi˜ [Embros]) had a somewhat better fate, with Paraskinio circulating for eleven years and
the others for three to four years.

Major changes in the 1990s were linked not only to technological advancement (computers,
satellites, the Internet) but also to changes in the media landscape, namely the privatisation of
broadcasting and the creation of commercial radio and television stations. Commercial
broadcasting was introduced as a result of pressure by social forces and local authorities as well as
the general climate in regard to technological progress and changes in European media policies. In
the press sector, enterprises had already started shifting from family businesses to corporations and,
when cross media restrictions were eased early in the millennium, some became all-media
corporations. During the earlier period 1959 to 1964, all pro-enosis newspapers that survived
beyond 1974 were owned by EOKA fighters (N. Sampson – ª¿¯Ë [Machi] and £¿ÚÚÔ˜
[Tharros]; F. Constantinides – ™˘Ó·ÁÂÚÌfi˜ [Synagermos], and N. Koshis – ∞ÁÒÓ [Agon]).
Publishing offered the opportunity to capitalise on influence and authority gained through the
owner’s participation in the anti-colonial struggle. On the other side of the press landscape, ∂ıÓÈÎ‹
[Ethniki] and ¶·ÙÚ›˜ [Patris] were the mouthpieces of EOKA fighters also, promoting their
radical support for enosis. Today, Dias Publishing and Alithia are all-media (Radio, Television and
Press) companies, and Phileleftheros is owned, or affiliated to radio and press media. 



THE CYPRUS REVIEW (VOL. 22:2 FALL 2010)

240

4 The Number of daily newspapers was further reduced to five following ª¿¯Ë’s [Machi] decision to publish
weekly (27 June 2010).

The competition and the need for investment in technology together with other factors made
it almost impossible for a new daily to survive. Politis, which was founded early in 1999 is the last
daily newspaper to be added to the existing ones, however, the number of dailies was reduced from
ten in 1990 to only six in 2010.4 Newspapers became more than just papers, resembling
supermarket multimedia packages; in addition to more pages and a more diverse content, special
supplements and magazines, they offer CDs and DVDs as well as more traditional items, such as
books. Supplements rarely cover social or political issues, historical events or other. The dominant
subjects of publications normally include television programmes, cooking, and lifestyles and are
mostly Cyprus editions of magazines published in Greece. It appears generally that the weight of
the packet is more important than the content. In addition to the above, the connection of media
content to corporate interests and editorial promotion of businesses has since become more than
visible.

While the decline of partisan press continued, most of the dailies since the late 1980s have
adopted a pluralistic approach in their selection of published political views and in their editorials
(Ierodiakonou, 2003; Hadjikyriakos and Christophorou, 1996). That being said, this approach
suffered when the issue treated related to the Cyprus Problem and in particular to that of the
solution and the way to reach it. A stronger blow hit pluralistic content and positions following
the rejection of the Annan Plan in 2004 and the subsequent polarisation between supporters and
opponents of the proposed settlement (Christophorou, 2007). Most surprising in the ensuing
situation is that following the election of Demetris Christofias to the Presidency, Phileleftheros
abandoned its traditional choice, to support the governing team, irrespective of who was in power,
and since 2008 has been active as an opposition newspaper.

Changes in the broadcasting sector started earlier than privatisation, in 1985, with the
enforcement by law (initiated by DISY and AKEL) of fair coverage of political activity by parties
and candidates on the public broadcaster, RIK. While in some respects the regulation violated
editorial independence, it nevertheless was a pioneer measure as it changed fundamentally the rules
of public debate; views other than those of the governing team and parties gained access to the
airwaves on almost equal footing (Christophorou, 2003).

The operation of private channels in the early 1990s took place in an almost fully deregulated
environment; the laws that allow their establishment provided only the basic framework for
licensing and operation and proved insufficient to deal with the complex issues of commercial
broadcasting. This made hard the task of the Cyprus Radio Television Authority, established by a
new law in 1998, because the regulator had to cut back on broadcasters’ practices and ‘acquired’
privileges that they viewed as their legitimate rights. The enforcement of rules on content aiming
at the protection of minors, the audience or consumers, incorporated in Cyprus laws from EU



GREEK CYPRIOT MEDIA DEVELOPMENT AND POLITICS

241

5 The transition to independence started in April 1959 with the formation of a transitional government and ended
on Independence Day, 16 August 1960.

6 See newspapers, 27 June 2006.
7 ANT1 television channel broadcast the ‘news’ and almost all newspapers followed. See, newspapers, 27 September

1993.

directives, faced resistance on behalf of broadcasters as being excessively strict. In spite of regulation
gaps, the lack of regulation experience and tradition, the new media landscape launched Cyprus
into an era of televised democracy (Mavris, 1996).

MMeeddiiaa,,  PPoowweerr  aanndd  EElliittee  GGrroouuppss

Eleftheria’s comment at the beginning of this article shows that the relations between the power
holders and the press in the first years of independence were marked by incidents that cannot be
enviable either by democratic power or by decent media. In fact, the dissemination and publication
of rumours in an uncritical manner started during the transitional period,5 as early as in summer
1959, which marked also a first rift between the Makarios and Grivas camps (Ierodiakonou, 2003).
Conspiracy theories in relation to internal politics or the Cyprus Problem or other issues have
since then been abundantly published or aired. Even single democratic procedures and candidacies
to political offices were connected to conspiracy and dark forces aiming at the destruction of the
island. The fear of losing power led Spyros Kyprianou in 1978 to the ‘disclosure’ of a conspiracy
against him and Cyprus, claiming a link between Tassos Papadopoulos, then Greek Cypriot
negotiator in the inter-communal talks, a foreign diplomat and others. Similarly, in the year 2006,
the press published information – first appeared in Athens and indirectly endorsed by the
government spokesman about a conspiracy to oust Tassos Papadopoulos through the candidacy of
Demetris Christofias.6 On many occasions as was the case during the first years of independence,
information originated in ‘official’ or government sources, but on other occasions the media created
their own stories and theories. A prominent example was the ‘discovery’ by media in 1994 of the
so-called ‘Oxford group’ – Greek and Turkish Cypriot academics and others – presented as secretly
working to impose a solution in Cyprus against the interests of the people. Political leaders
followed the media in denouncing this small group, implying that a handful of persons could
promote and even impose a solution.7

The publication of conspiracy theories and similar information, particularly in times of
scarcity of information sources, would create among the public a feeling, or the certainty that the
leaders, the state and eventually Cyprus were threatened by some specific or vague or mysterious
forces; political opponents were often the targets when the issue was about internal politics,
sometimes with connections to dark outside forces, privileged targets as well. Even the European
Union and its officials were often, both before and after the accession of Cyprus, presented as
conspirators or enemies of Cyprus (Christophorou et al., 2010).



THE CYPRUS REVIEW (VOL. 22:2 FALL 2010)

242

8 Such was the case of Christofias’ presidential candidacy, presented as the means to oust Papadopoulos and make
possible a solution against the interests and will of the people.

9 The most recent example is the amalgamated presentation of the supporters of the Annan Plan as people who were
bribed by the Americans to promote the Plan, a claim put forward by former President Tassos Papadopoulos in
2004.

In earlier years, the dissemination of such information by the press was most often built up
on the initial ‘news’ which made the threat bigger and the danger imminent, often leading to
popular mobilisation in support of the leaders. Publicity on telegrams and messages sent massively
in support of the power holders (Ierodiakonou, 2003) further created a snowball effect with the
ball being large enough to smash the whole island.

No doubt, several plans combined in some cases with underground activity have been
developed in the 50 years of Cyprus independence. The phenomena described in the previous
paragraphs, however, contributed to turning the grim atmosphere of Cyprus politics into a chaotic
one. Demonising the other or their views led to a culture of non-tolerance and unavoidable
conflict.

With regard to support for enosis or to Makarios in the 1960s, press positions were rather
antagonistic, with media and groups of people each trying to prove that their support only was
genuine. Personal or group interests and ideologies developed into polemics and enmity, while
initial support to Makarios by Agon and Machi for example was opportunistic in order not to
oppose the popular leader and lose readers.

The press generally supported the positions of the government on important issues, denying
or refuting in some cases fundamental rights of the people, groups or individuals. For example, such
was the case in connection with holding elections and the right of citizens to be candidates in
opposition to the governing team or the leader. In the Republic’s former years and in 1976, in the
name of ‘unity’, the press supported that elections should be avoided, to the benefit of course of
those in power, or that some people and formations had no right to be candidates (Hadjikyriakos
and Christophorou, 1996). Even in recent years, contesting elections has been surrounded by
suspicion in media reports as to the reasons behind it or its purpose.8 On another note, the official
views and positions have often been adopted as the only existing and acceptable truth and those
that dare to object to it could face persecution.9 The media not only tolerated such behaviour by
power holders but they even endorsed it, simply denying freedom of opinion.

Under the above circumstances, a very strong pressure for consensus has been developing,
crushing in some cases and silencing dissident or moderate voices (Christophorou, 2008, pp. 96,
97).

Conditions favouring or pressing for unanimity and one voice, until the 1980s, led to
polarisation (see also Kitromilides, 1981), where a marginal role was left to one or two newspapers
that would articulate different views or act as opposition to the government. Those newspapers,
consistently expounding a negative editorial style and tone had never allowed a creative or



GREEK CYPRIOT MEDIA DEVELOPMENT AND POLITICS

243

productive exchange of views or ideas – a true dialogue (Ierodiakonou, 2003). Thus, the most
prominent feature of media has been an account and reflection of the picture of political forces,
enhancing polarisation and strained relations, mostly leading to polemics (on polemics, see
Foucault, 1984) rather than to a productive exchange of views and ideas. Today, with the
abundance of media and pluralism, polarisation between official and opposing views has been
modified. While pluralism is evident at first view, a closer look reveals that on core issues
polarisation prevails. True political forces have access to the media to voice their views and
positions; however the selection of news, or persons that speak or are invited, or excluded, all reveal
that media follow agendas of their own, favouring persons or elite groups with similar or identical
positions to theirs and/or including token opposition (Christophorou et al., 2010).

Some media or journalists were paid by internal or foreign sources. Such examples were
newspapers receiving funds from Athens to promote enosis in the 1960s and early 1970s. The
creation and publication of Patris was funded by the Greek Government of the time, of Georgios
Papandreou.

CCoonncclluussiioonn

Media, as an agent which contributes to and is also dependent on social processes, developed in
close relation to politics and major events. In the years up to the mid-1980s, political processes, such
as elections, and developments that had an impact on the course of the island had a greater
influence on media life. Since the mid-1980s, economy and technological advancements increased
their role and influence and along with the decline of ideologies led to the disappearance of many
newspapers, particularly the party mouthpieces and the weeklies.

Media practices turned them into propagators of power or elite group views, at times
promoting designs targeting their opponents through the dissemination of unfounded
information and conspiracy theories. This resulted in extreme polarisation and ultimately led to
conflict.

The imposition through law of obligations to RIK to offer access to parties and candidates
(1985) and the end of its monopoly on broadcasting in the 1990s increased dramatically the flow
of information and dialogue. Moreover, the lack of substance and real debate is a major
shortcoming.

It is undeniable that the early years of physical attacks against journalists and newspapers have
gone since the 1960s. Information flow and dialogue on daily, mostly ‘inoffensive’ issues are
normally taking place, in a decent and honest manner. When, however, the issue at stake is a
‘significant’ one or involving important interests, calm and critical approach of information usually
fails, and is replaced by extremism and the will to annihilate opposing views and, if possible,
opponents as well. Conditions of polarisation prevail and reflective views are crucially absent or
drowned in the cacophony. 

—————————



THE CYPRUS REVIEW (VOL. 22:2 FALL 2010)

244

Table 1: NNuummbbeerr  ooff  NNeewwssppaappeerrss  PPuubblliisshheedd  oorr  CClloossiinngg  DDoowwnn  

Year Start Two years or more lifespan End Two years old or More

1959 3 17, 2 0

1960 3 16, 20 4 14, 11

1961 1 19 1

1962 4 13 4 37

1963 3 2, 3 12, 38

1964 6 6, 30+, 20, 12 2 15

1965 3 5

1966 1 1

1967 0 1

1968 3 16, 6, 3 0

1969 4 20 4 6

1970 2 2 2

1971 2 9 0

1972 3 25+ Apogevmatini 3

1973 1 2 6

1974 8 16, 2, 17, 7, 8, 4 5 68, 23, 19

1975 4 5 2 26, 12

1976 3 35+ (Simerini) 5

1977 2 4 1

1978 0 4 2 4

1979 1 31 0

1980 3 16, 20 4 9, 19, 20

1981 9 2, 10 7 6, 4, 7

1982 6 15+ (Romiosyni) 4 8

1983 1 5 2, 2, 31, 15

1984 1 2 20

1985 7 1

1986 0 4

1987 6 3, 5, 5, 10, 4 1

1988 3 2

1989 2 2 20, 16

1990 0 3 5, 3, 4

1996 - 8 n.a n.a. Eleftherotypia (16), Agon (24), Paraskinio (11)

Table compiled by Christophoros Christophorou, 2010.



RReeffeerreenncceess
Christophorou, C. (1993) ‘√ ÚfiÏÔ˜ Î·È Ë ∂Í¤ÏÈÍË ÙÔ˘ ∆‡Ô˘ ·fi ÙËÓ ∞ÓÂÍ·ÚÙËÛ›· Ì¤¯ÚÈ ÙÔ 1985’ [The Role

and Evolution of the Press from Independence to 1985] in Ioannides, G. (ed.), ∫˘ÚÈ·Î‹ ∑ˆ‹ Î·È
∫ÔÈÓˆÓ›· [Cyprus Life and Society]. Nicosia: Demos Lefkosias, pp. 183-213 [in Greek].

——— (2003) Media and Elections – Case Studies, European Institute for the Media/Samizdat B92,
Belgrade-Dusseldorf. 

——— (2007) ‘An Old Cleavage Causes New Divisions: Parliamentary Elections in the Republic of Cyprus,
21 May 2006’, South European Society and Politics, Vol. 12, No. 1 (March), pp. 111-128.

——— (2008) ‘The Evolution of Greek Cypriot Party Politics’ in Faustmann, H. and Ker-Lindsay, J. (eds.),
The Government and Politics of Cyprus. Berlin: Peter Lang, pp. 83-106.

Christophorou, C. (ed.), Pavlou, S. and Sahin, S. (2010) Media Narratives, Politics and the Cyprus Problem.
Nicosia: PRIO Cyprus.

Foucault, M. (1984) Polemics, Politics and Problematizations, Interview by Paul Rabinow, online on 9
September 2007. Available at: [http://foucault.info/foucault/interview.html], accessed on 28 September
2010.

Hadjikyriakos, A. and Christophorou, C. (1996) µÔ˘ÏÂ˘ÙÈÎ¤˜, πÛÙÔÚ›· ∞ÚÈıÌÔ›, ∞Ó¿Ï˘ÛË [Parliamentary
Elections, History, Figures, Analysis]. Nicosia: Intercollege Press.

Ierodiakonou, L. (2003) ∆ÂıÏ·ÛÌ¤ÓË ¶ÔÚÂ›· – ∫‡ÚÔ˜ 1959-2003, ¶ÔÏÈÙÈÎfi ™‡ÛÙËÌ·, ¶ÔÏÈÙÈÎÔ›
£ÂÛÌÔ›, ¢È·‰ÚÔÌ‹ ∂Î‰ËÌÔÎÚ·ÙÈÛÌÔ‡ [A Zigzag Course – Cyprus 1959-2003, Political System,
Political Institutions, Democratization Process]. Nicosia: Alithia Publishers.

Kitromilides, P. (1981) ‘∆Ô È‰ÂÔÏÔÁÈÎfi Ï·›ÛÈÔ ÙË˜ ÔÏÈÙÈÎ‹˜ ˙ˆ‹˜ ÙË˜ ∫‡ÚÔ˘’ [The Ideological Frame of
the Political life in Cyprus] in ∫‡ÚÔ˜: πÛÙÔÚ›·, ¶ÚÔ‚Ï‹Ì·Ù·, ∞ÁÒÓÂ˜ ÙÔ˘ §·Ô‡ ÙË˜ [Cyprus:
History, Problems, Struggles of its People]. Athens: Estia, pp. 503-556.

Markides, K. (1977) The Rise and Fall of the Cyprus Republic. New Haven/London: Yale University.
Mavris, Y. (1996) ‘∏ ∫‡ÚÔ˜ ÛÙËÓ TÚÔ¯È¿ ÙË˜ ∆ËÏÂÔÙÈÎ‹˜ ¢ËÌÔÎÚ·Ù›·˜’ [Cyprus on the Track of

Televised Democracy]’, interview, TV-Radioprogramma, 22 June, p. 6.

GREEK CYPRIOT MEDIA DEVELOPMENT AND POLITICS

245




